Pirátům silnic, motorkářům a řidičům z povolání nastanou těžké časy. Přísný metr má pro ně připravený nový šéf republikové dopravní policie Leoš Tržil, který doposud velel dopravním policistům na jihu Moravy. V nové funkci včera nahradil Martina Červíčka, který od října řídí pražskou policii.

„Chci zahájit boj proti dálničním pirátům, a to s využitím šestnácti nových aut Volkswagen Passat, které máme k dispozici,“ řekl Tržil včerejší tiskové konferenci při svém uvedení do funkce. Nová auta jsou vybavená nejmodernější technikou a nejfrekventovanější dopravní tepny v zemi – dálnice D1 a D2 – by měla sledovat ve dne i v noci.

Tržil si také stanovil závazek, aby počet úmrtí na silnicích každý rok klesl o deset procent. To se mu však na jihu Moravy nepodařilo. Například loni zemřelo při dopravních nehodách 131 lidí. „To je o sedmatřicet mrtvých více, než v roce 2006,“ shrnula statistiky jihomoravská policejní mluvčí Soňa Svobodová. Na druhou stranu ale klesl počet nehod. „Havárií bylo o bezmála šest set míň,“ doplnila Svobodová.

Další cíl? Motorkáři

Nový šéf dopravky se hodlá zaměřit také na motocyklisty. Hlavně ty, kteří mají silnici jako závodní dráhu. „Zastávám názor, že na motorkáře platí motorkář,“ řekl Tržil. Chce proto vytvořit zvláštní týmy policistů na motocyklech. Sloužit jim budou nové policejní motorky, které na silnice vyjedou v jarních měsících. Tržil počítá i s využitím policejních vrtulníků.

Někteří motorkáři jeho nápad vítají, ale myslí si, že to bude marný boj. „Na motorkáře, který jezdí jako ďábel, nebude platit ani policista na nejlepší motorce. Navíc mohou při honičce ohrozit policisté i sami sebe,“ domnívá se milovnice silných strojů Vlasta Patáková. Podle ní musí být takový policista zaježděný. „Na piráty neplatí nic, na značku si dají tanga a myslí si, že jsou v pohodě. Přitom mohou zabíjet,“ dodala Patáková.

Šestatřicetiletý Tržil stál v čele jihomoravské dopravní policie tři roky. Má bezpečnostní prověrku na stupeň tajné.

Již dříve uvedl, že pokud uspěje, chce se zaměřit na kontroly nákladních aut a autobusů, a to nejen ve vztahu k jejich technickému stavu, ale také k tomu, jak jejich řidiči dodržují nařízené přestávky.

Tržil dříve působil jako dopravní inženýr v Břeclavi a vedl dálniční policii v Podivíně. Dalšími favority na funkci republikového ředitele dopravní policie byli šéf severomoravské dopravní policie Jiří Zlý a policejní rada Josef Daniška. Předchozí šéf dopravní policie Červíček stál v jejím čele od loňského září. Ve funkci tehdy nahradil odvolaného Zdeňka Bambase, který vedl dopravní policii čtrnáct let.

Autoři: Pavel Mokrý, Jiří Korbel