Ministr dopravy Zbyněk Stanjura přijel v pátek do Mikulova kvůli dobudování silnice R52 mezi Pohořelicemi a státní hranicí za Mikulovem. A přivezl jen samé špatné zprávy.„Ta stavba je v obtížné situaci. Hlavní příčinou je, že Jihomoravský kraj nemá platné zásady územního rozvoje. To znamená, že v této chvíli nejsme schopní získat územní rozhodnutí nebo stavební povolení," připomněl Stanjura, že stavební úřady postupně smetli hned několik takových žádostí ze stolu.

Jediné, co podle něj může v současnosti stát dělat, je připravit všechny potřebné studie. „Dnes jsme na radnici v Mikulově podrobně probrali všech pět úseků. Na třech z nich už dnes stojí rozhodnutí jen na platných zásadách územního rozvoje. A další bude brzy ve stejném stadiu," sdělil ministr dopravy.

Starostovi Mikulova alespoň slíbil, že stát na dokončení studií uvolní potřebné peníze. „Abychom hned, jak to bude možné, mohli na všechny stavební úřady podat své žádosti," vysvětlil.

Do země se ale podle něj nekopne dříve než za šest let, tedy v roce 2019. „Lidé, kteří se tím zabývají, říkají, že schvalování zásad územního rozvoje bude kraji trvat ještě tak tři roky. Stavět se podle mě dá začít další tři roky poté," odhadl ministr.

Rok 2018 = problém

Už nyní je tedy jasné, že Rakušané budou u hranic s dálnicí dříve. „Je to bohužel tak. Termín dokončení, o kterém rakouská strana mluví, je v případě úseku Poysbrunn – Drasenhohofen rok 2016. A za další dva roky má být hotová poslední část ke státní hranici," potvrdil mikulovský starosta Rostislav Koštial.

„Mikulov bude mít v té době problém, ale pomoci mu může jen jihomoravské zastupitelstvo, ne stát," nabádá Stanjura k urychlenému přijetí krajského územního plánu, který by u soudu obstál.

Zároveň potvrdil, že se silnicí R52 jako hlavním tahem na Vídeň stát i nadále počítá. „Při cestě z Brna jsem si dnes sám vyzkoušel, jak komplikovaná a mnohdy nebezpečná je doprava na stávající silnici," řekl Stanjura,

Naopak „vídeňskou" variantu na Břeclav odmítl. „Vždycky je čas na úvahy a pak na rozhodnutí. To padlo. Každá další debata jen oddaluje konečné řešení. Diskuze na jižní Moravě jasně ukázala, která varianta je více preferovaná místní samosprávou. To je pro stát klíčové," uvedl.

„Co se týče silnice R52, jihomoravská politická reprezentace jedná ve shodě," pokyvoval hlavou Koštial.

Výhrady mnoha obcí i občanských sdružení k prodloužení R52 navzdory tomu trvají. „Problém je v celé koncepci dopravy na jižní Moravě, která je špatná. Nabídli jsme kraji alternativu, kterou se ale podle našich informací nechtějí moc zabývat. Vadí nám například, že kraj úplně vypustil kapacitní variantu obchvatu Břeclavi. To je chyba," myslí si naopak starosta Dolních Dunajovic Josef Hasník, který je jedním z rebelů.

Jak dodal, o pátečním setkání k R52 v Mikulově ho ani nikdo neinformoval.