Ekologičtí aktivisté mají problém hlavně se zákonností povolení výjimky v úsecích Pohořelice – Ivaň na pomezí Brněnska a Břeclavska a obchvatu Mikulova na Břeclavsku. „Podle nás byly obě výjimky povoleny nezákonným způsobem, protože všechny uváděné výhody se týkaly celé dálnice z Pohořelic do Mikulova, kdežto negativní zásah do biotopů jen dvou malých částí v délce sedmi kilometrů,“ řekl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Ministerstvo životního prostředí se proti obviněním brání. „Ministerstvo je toho názoru, že výjimka byla povolená v souladu se zákonem. Proto odvolání proti rozhodnutí Krajského úřadu Jihomoravského kraje zamítlo a rozhodnutí o povolení výjimky potvrdilo,“ sdělila mluvčí ministerstva Dominika Pospíšilová.

Jednání aktivistů nechápe ani mikulovský starosta Rostislav Koštial. „Jsem v jádru ekologicky založený člověk, snažím se přírodu nepoškozovat, nicméně toto je brutální zásah do rozhodovacích pravomocí samospráv,“ komentoval Koštial.

O dobudování dálnice D52 z Pohořelic k rakouským hranicím se mluví už dvacet let. Termín začátku prací stanovilo Ředitelství silnic a dálnic na rok 2019. Má navázat na nyní dokončovanou rakouskou dálnici.

Dálnice D52
∙ Má spojit jižní Moravu s Vídní, hotový je zatím jen úsek mezi Brnem a Pohořelicemi.
∙ Ředitelství silnic a dálnic ji chce kompletně dostavět až po roce 2025.
∙ Plánované náklady na výstavbu zbývající části jsou osm miliard korun.