České Dráhy připravily nový jízdní řád, podle kterého se vlaky rozjedou už devátého prosince. Pro Břeclavsko to znamená hned několik novinek. Mezi Přerovem a Břeclaví bude denně jezdit hned několik spěšných vlaků. O každém víkendu a svátku vyjede směrem do Lednice z Břeclavi historický motorový vlak, který chtěli původně železničáři zrušit.

„Změn je v jízdním řádu hned několik. Dotknou se ale všech cestujících, nejenom těch na Břeclavsku. Podstatné je to, že už cestující nebudou platit za pásma, ale za projeté kilometry. Pokud využijí In-karty, bude pro ně cestování vlakem levnější. Další novinkou je to, že se ruší příplatky ve vlacích EC a IC,“ vyjmenoval přednosta břeclavského uzlu Libor Semorád.
Podle svých slov doufá, že lidé na Břeclavsku díky zaváděným novinkám začnou vlaky jezdit více. „Ostatně proto se také naše vedení snaží tyto změny zavádět,“ doplnil.

Železniční stanici v Břeclavi navíc v těchto dnech upravuje najatá firma. Jedná se o rekonstrukci železničního uzlu, jejímž cílem je zvýšit počet odbavovaných vlaků. Díky tomu se břeclavské nádraží dočká čtvrtého nástupiště a rozšíření prvního. Rekonstrukce čeká i ostatní perony a podchod až po nové ostrovní nástupiště, včetně výtahů pro vozíčkáře.

Starosta Břeclavi Dymo Piškula potrvdil, že se město na rekonstrukci nádraží nepodílí. „Do projektu se vložíme až ve fázi zavádění sytému integrované dopravy, kdy se bude propojovat železniční nádraží s autobusovým,“ uvedl.
Ne všichni ale chystané změny zaznamenali. „Žádných oprav jsem si nevšimla. Nevím ani o změnách, které se týkají jízdného,“ řekla Jana Pospíšková, která jezdí do Mikulova.

Vlaků na jihu Moravy přibude

Nový jízdní řád Českých drah začne platit už devátého prosince. Na jihu Moravy vyjede každý den víc vlaků než dosud.

Z Brna do Prahy za pětatřicet korun, o kus dál do Berlína za devětatřicet eur. Moderní vlaky Regionova a nový spoj na brněnskou Černovickou terasu.
To vše nachystaly cestujícím na jižní Moravě České dráhy v novém jízdním řádu. Ten začne platit devátého prosince.
Hlavní změnu však lidé v jízdním řádu najdou jedině, pokud se v něm opravdu vyznají. „České dráhy ruší všechny kuřácké vagony bez výjimky. I mezinárodní rychlíky, které mají vagony, kde se kouřit smí, budou na území České republiky nekuřácké,“ informoval mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.
Jižní Moravu čeká zhruba pětiprocentní nárůst počtu spojů. To je nejvíc z republiky, například v Ústeckém kraji vyjede denně vlaků méně než letos.

Vlak pro terasu

Úplně nová linka z Kuřimi na Černovickou terasu v brněnské městské části Slatina má ulevit přetíženému hlavnímu nádraží.

„Ráno z Kuřimi vyrazí tři vlaky a jeden zpět ze Slatiny. Odpoledne z Černovické terasy pojedou čtyři spoje, tři pak v opačném směru. Tato linka doplní stávající spojení a úplně se vyhne hlavnímu nádraží. Mezi Brnem a Kuřimí tak bude odpoledne jezdit vlak každých patnáct minut,“ řekl zástupce ředitele odboru osobní dopravy a přepravy pro Jihomoravský kraj Alan Butschek.

Větší komfort si užijí lidé, kteří jezdí do hlavního města. Mezi Brnem a Prahou bude jezdit šest nových spojů vyšší kategorie. „Interval se tím sníží na pouhou hodinu. Vlaky Expres ujedou trasu za dvě hodiny a dvaačtyřicet minut. To je jen o čtvrt hodiny pomaleji než Pendolino,“ uvedla ředitelka odboru osobní dopravy a přepravy Českých drah Luďka Hnulíková.

Lidé, kteří využívají slevové karty eLiška navíc v den odjezdu za lístek zaplatí pětatřicet korun. Dráhy se tak zbavují neprodaných volných míst.
Levněji dojedou Jihomoravané i do Berlína: za devětatřicet eur. „Ve všech přímých vlacích Eurocity platí tahle cena. Jízdenku si lidé mohou koupit přes internet. Na každý spoj je ale pouze omezený počet míst za tuhle cenu,“ dodala Hnulíková.
Na jihomoravské koleje poprvé vyjede také rekonstruovaná souprava Regionova. „Obslouží linku Hodonín –Veselí nad Moravou–Vrbovce. Tyto vlaky kvůli lepšímu nástupu usnadňují cestování vozíčkářům a matkám s kočárky,“ prohlásil Butschek.

Cestující? Chválí

Osloveným lidem nový jízdní řád většinou vyhovuje. „Vlakem jezdím každý den do práce. Jsem proto ráda, že budu mít víc možností dostat se z Rájce do Blanska. Když mi náhodou jeden spoj ujede, nemusím mrznout na nádraží,“ komentovala Eva Hosová z Rájce­Jestřebí to, že spoje na trase Brno–Blansko budou po půlhodině jezdit kromě odpoledne nově také ráno.

Co se změní na jihu Moravy

Novinky pro jižní Moravu v jízdním řádu Českých drah, platném od devátého prosince

Hlavní změny:

• O pět procent více osobních a spěšných vlaků v kraji (24 294 vlakových kilometrů denně).

• Bude jezdit pět nových expresů mezi Prahou a Brnem (s jedinou zastávkou v Pardubicích, cena už od 35 Kč, čas jízdy cca
2 a 3/4 hodiny).

• Nová příměstská linka Kuřim– Brno-Slatina v pracovní dny (propojení na Černovickou terasu). Z Kuřimi pojedou ráno tři vlaky, ve 4.58, 6.08 a 7.08 a jeden vlak ze Slatiny v 6.04. Odpoledne pak pojedou ze Slatiny čtyři vlaky ve 14.34, 15.34, 16:34 a 17.34 hod. a tři vlaky z Kuřimi v 15.36 a 16.36 a 18.26 (poslední spoj končí v Židenicích).

• V úseku Hrušovany u Brna– Brno je v pracovní dny od 8 do 13 hodin zahuštěn interval linky S3 na 30 minut (dosud 60 minut).

• Na trati Skalica na Slovensku –Sudoměřice je ukončen provoz na základě rozhodnutí slovenského dopravce ZSSK.

• Odpoledne přibudou nové vlaky mezi Brnem a Vranovicemi. Z Brna pojede nový spoj v 18.50 a opačným směrem z Vranovic v 18.47.

• Mezi Brnem a Kuřimí se v době od 9 do 14 hodin zahustí interval linky S3 na 30 minut (doposud 60 minut).

• Mezi Brnem a Rájcem-Jestřebí se v pracovní dny v době od 7 do 14 hodin zahustí interval osobních vlaků (linka S2) na 30 minut oproti stávající hodině.

• Ve směru z Brna do České Třebové jsou v pracovní dny nově vedeny navíc dva spěšné vlaky s odjezdy z Brna ve 13.46 a 17.46 hod., které doplňují dvouhodinový rychlíkový takt.

• O nedělích a svátcích pojede z Brna do České Třebové nově spěšný vlak také v 19.46 hod.

• Nové jízdenky z Brna do Německa v přímých vlacích EuroCity: Brno–Berlín za 39 eur, Brno–Drážďany za 29 eur.

Menší změny na jižní Moravě nebo ty, které kraj ovlivní:

• Přímé rychlíky Brno–Hradec Králové jsou přesměrovány na trasu Brno–Praha, spojení do Hradce Králové bude nově jen s přestupem v Pardubicích.

• Dva nové expresy z Prahy: Šohaj do Veselí nad Moravou (odjezd z Prahy 9.06) a Mojmír do Luhačovic (odjezd z Prahy 13.06).

• Dálkové vlaky na trase Bohu〜mín–Ostrava–Přerov–Brno budou jezdit v hodinovém taktu (kromě výjimky dopoledne a dvou výjimek o víkendech).

• Na trati Znojmo–Okříšky dochází k posunu časů odjezdů o 60 minut. Večer pojede v pracovní dny nový osobní vlak ze Znojma do Moravských Budějovic, který bude odjíždět ze Znojma ve 21.01.

• V úseku Brno hl. n.–So〜kolnice-Telnice přibude jeden pár osobních vlaků. Z Brna jede ve 13.37 a ze Sokolnic-Telnice ve 14.42.

• Mezi Přerovem a Břeclaví je nově veden pár spěšných vlaků s příjezdem do Břeclavi v 6.47, zpět do Přerova odjíždí ve 21.09. Spěšné vlaky pojedou denně a budou zastavovat v Moravské Nové Vsi, Hodoníně a Moravském Písku.

• Mezi Kyjovem a Veselím nad Moravou pojede ráno nový osobní vlak s odjezdem z Kyjova v 6.10, který bude mít ve Veselí nad Moravou přípoj na nový expresní vlak Mojmír do Přerova, Olomouce a Prahy.

• Nově mají cestující možnost v pracovní dny ve večerních hodinách využít nového vlaku do Moravského Krumlova s odjezdem z Brna hl. n. ve 21.49 hod.
• Na trati Brno–Veselí nad Moravou budou zastavovat všechny spěšné vlaky (vyjma dvou ráno) rovněž v Kyjově-zastávce.

Nové vlakové soupravy:

• Nové motorové vlaky Regionova budou jezdit na trati Hodonín –Veselí nad Moravou–Vrbovce (s bezbariérovým vozem).
• Na tratích Brno–Jihlava a Brno –Vlárský průsmyk budou jezdit komfortní čtyřnápravové motorové vozy řady 854 s kompletně rekonstruovanými vozy 054 a řídícím vozem 954 (s bezbariérovým vozem).