S hlubokým sáhnutím do kapsy počítá například studentka Miroslava Čurdová, která se chystá dojíždět z Vysočiny do Brna. „Potřebuji si autoškolu udělat v létě. Půjdu do toho, ať budou ceny jakékoliv. Mohu jen doufat, že více už nestoupnou,“ řekla mladá žena.

Zdražit musela například brněnská autoškola Pelikán. Zájemci za kurz řízení osobního auta zaplatí necelých sedmnáct tisíc korun. Jedním z důvodů jsou mzdy. „Instruktoři v České republice ale stále nejsou zdaleka oceňováni tak, jak by si zasloužili. Mohli bychom tu mít mnoho opravdu kvalitních učitelů, ale museli by nejprve dostat pořádně zaplaceno,“ uvedl tamní vedoucí Roman Provazník.

Křižovatka v Králově poli u kulturního domu Semilasso. Teď budou v místě opravovat tramvajovou trať.
Úplná uzavírka u Semilassa: vytrhají koleje kvůli opravě trati do Řečkovic

V dalších městech na jihu Moravy se ceny pohybují o pár stovek níže. I tam se však musí vypořádat se zdražováním napříč všemi obory. „Zdražili jsme všechny naše kategorie o tisíc korun. Promítá se do toho navyšování platů instruktorům, zvýšení cen za opravy a servis a také inflace,“ vyjmenoval Marek Neuschl, který je majitelem znojemské autoškoly nesoucí jeho jméno.

Dříve i pod deset tisíc

Podle něj navíc zdražení není konečné. „Ceny paliv se začínají projevovat teprve pozvolna, hlavní efekt budou mít za pár měsíců. I proto očekávám, že ceny ještě minimálně do poloviny roku porostou,“ pověděl.

Ekonom Petr Pelc je ale přesvědčený, že případné další změny nebudou skokové. „Záleží na délce časového období. Nemyslím si, že autoškoly budou v souvislosti s aktuální situací reagovat nějak prudce. Na tom, co účtují klientům, se podílí více faktorů než jen projetý benzín,“ tvrdí.

Brněnští kurýři denně rozvezou stovky jídel.
Drahá paliva: rozvoz jídel po Brně se jim přestává vyplácet, mění auta za kola

Částky vyletěly zejména v posledních letech. Třeba v autoškole Marka Neuschla lidé ještě před čtyřmi roky platili za kurz na osobní auto devět a půl tisíce, což byla dlouhodobá cifra. Nyní je to přibližně o třetinu více.

Podle předsedy asociace autoškol Aleše Horčičky je úprava ceníku nezbytná. „Autoškoly mají jasně dané, kolik kilometrů mají s každým zákazníkem najezdit. A protože jsou teď pohonné hmoty dražší, mají vyšší náklady, které se pak promítnou v ceně,“ vysvětloval.

V Evropě je podle ředitele Horčičky situace ještě horší, české ceny autoškol jsou oproti jiným částem Evropy stále nízké. „Standardem je tam platit tisíc euro,“ vyčíslil.

JAKUB TRUČKA