Prvním, kdo šlápl do pedálů rikši s asistenčním elektromotorem, byl tamní místostarosta Jakub Matuška. „Mám šestaosmdesátiletou babičku. Před dvěma lety v důsledku úrazu a následných komplikací přišla o nohu. Vím ale, že na chuti zajet se někam podívat jí to neubralo. A právě pro lidi jako je ona jsme cyklorikšu pořizovali. Díky ní budeme moc s lidmi, kteří mají nějaká omezení pohybu, vyrazit třeba na zmrzlinu, do přírody či do míst, kde dlouho nebyli,“ vyprávěl Matuška.

Je jedním z dobrovolníků, kteří prošli školením provozovatele rikši. Tou je organizace Adra. „Musel jsem dodat potvrzení od lékaře tak, jako když si jdete udělat řidičák. No a výpis z trestního rejstříku. Školení mi zabralo asi půl dne. A následovaly jízdy. Překvapilo mě, jak dobře rikša zatáčí, a na jak dlouhé je ruce. Nabízím svoz, nehlaste se všichni, abych to přežil!“ smál se a volal na přihlížející.

S lehkými obavami se jako první do ostrého provozu vydala klientka domova Jana Košutková. „Trošičku jsem se bála, ale jelo se nám, myslím, dobře. Dalo se to vydržet. Odměnou nám byla zmrzlina. Měla jsem jahodovou,“ prozradila usměvavá dáma.

Cyklorikša, jejíž pořízení vyšlo na sto šedesát tisíc korun, má dojezd mezi padesáti až šedesáti kilometry. Pak musí na nabíječku. „Teoreticky bychom mohli vyrazit na výlet klidně až k Janovu hradu. Ovšem zpočátku se spíše budeme držet tady ve Staré Břeclavi,“ zmínil Matuška, který by rád klienty vozil jako dobrovolník alespoň jednou měsíčně.

Nápad pořídit rikšu si pochvaloval i ředitel domova seniorů David Malinkovič. "S klienty jsme o rikše hovořili, zjišťovali jsme mezi nimi předběžný zájem. A faktem je, že se moc těší. Rádi si chodí posedět na kávu, na pivo, nebo jen tak na zmrzlinu. Takže věřím, že kromě procházek využijí právě i svezení cyklorikšou. Bude to pro ně jakési vytržení ze stereotypu, obzvlášť nyní v pokoronavirové době. Přijdou na jiné myšlenky a uvidí se i s jinými lidmi, ne jen s personálem domova," vyzdvihl Malinkovič.

Vedení města nevyloučilo, že by do budoucna mohli Břeclavané potkávat v ulicích rikši dvě. "Původně jsme o dvou skutečně uvažovali, nicméně svou roli sehrála cena. Věřím ale, že časem bychom právě i druhou užít mohli," připustil Matuška.

Cyklorikša má být jakousi volnočasovou nadstavbou k senior taxi. To je služba, která už dva roky dopravuje lidi důchodového věku v Břeclavi k lékařům, na úřady, do lékárny nebo třeba na nádraží.