První ostrý odstřel skály kvůli budoucímu tramvajovému tunelu v brněnské Žabovřeské ulici mají za sebou stavbaři. Portál vedoucí skrze skalní masiv je součástí stavby tamní druhé části velkého městského okruhu. Práce se v pondělí obešly bez dopravních omezení.

Jednalo se o plošný odstřel, který byl nachystaný v oblasti o sto metrech čtverečních do třímetrové hloubky. „Použili jsme sto kilogramů trhaviny v šestapadesáti vrtech,“ řekl ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Zdroj: ŘSD

Přesný počet odstřelů nelze říct. Množství použité trhaviny při nich se bude lišit. Uvnitř tunelu jí bude potřeba pro rozpojení horniny víc. „V tuhle chvíli se nám technologickým postupem zhotovitele podařilo odhrabat třetinu požadované skály způsobem, který nevyžadoval vůbec žádný zásah do dopravy," sdělil Fiala.

Multifunkční Arena Brno na brněnském výstavišti.
Nejdřív velké bourání, pak až stavba: kvůli nové hale v Brně zdemolují 21 budov

Doprava je v části Žabovřeské od soboty vedená po provizorně vybudované komunikaci okolo staveniště u Kamenomlýnského mostu. Odstřely, které provoz na ní vždy na dvě hodiny zcela uzavřou, přijdou na řadu v červnu. „Předpokládáme, že zhruba za dvou až tři týdny přistoupíme k vlastní ražbě a odstřely budou vyžadovat výraznější dopravní omezení," uvedl Fiala.

V pracovních dnech půjde o zastavení dopravy v rozmezích mezi jedenáctou hodinou dopoledne a jednou odpoledne a půl sedmou až půl devátou večer. O víkendech s ohledem na nižší intenzitu dopravy plánují silničáři tři časové intervaly, a to dopolední mezi devátou a jedenáctou, odpolední mezi jednou a třetí a podvečerní mezi pátou a sedmou.

Prací na stavbě Žabovřeská II.
Uzavřená Žabovřeská v Brně: první odstřel už v pondělí a v přesných intervalech

Tramvajový tunel bude dlouhý půl kilometru. „Ražená část bude dlouhá 335 metrů a hloubená 165 metrů," informoval zástupce ředitele výstavby Václav Dohnálek.

Po ražbě tunelu budou následovat betonáže a následně vybudování pevné jízdní dráhy v tunelu. „Předpoklad zprovoznění tunelu je 105 týdnů od zahájení stavby, které bylo loni 28. prosince. Doprava tramvají v tunelu bude spuštěná na přelomu let 2022 a 2023," doplnil Dohnálek.

Od ledna kvůli stavbě Žabovřeskou nejezdí tramvajová linka 1. Její dvouletá výluka umožní stavbu dokončit dřív.

Po dokončení druhé části velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici skončí pro řidiče nutnost projíždět úzkým hrdlem. V úseku je doprava zúžená do dvou pruhů, denně jím projede čtyřicet tisíc aut. Silnici stavbaři rozšíří na čtyři pruhy. Úsek postaví dohromady za 2,034 miliardy korun.