Z reklamací může někdy vzniknout problém. Přesvědčil se o tom Šándor Makai, který koupil vnukovi v břeclavské prodejně s elektro zbožím hudební přehrávač. Hoch se z něj však neradoval dlouho. Po třech dnech poslechu přestal na přístroji fungovat display.

„V obchodě přehrávač bez problémů vyměnili za nový. Nedali mi ale žádné potvrzení o tom, že jsem jej reklamoval,“ divil se Makai.

Proti tomu se ohradil vedoucí prodejny Petr Zajíček. „Při převzetí reklamovaného zboží dostane každý zákazník doklad. Ten musí podepsat, jinak mu prodavač vyřizující reklamaci zboží nevydá,“ vysvětlil.

Po pouhých pěti dnech od výměny přehrávače přišel vnuk s tím, že mu zůstal v ruce hlavní vypínač přístroje. „To už na mne bylo moc. Šel jsem do prodejny a žádal vrácení peněz , protože k výrobku už nemám důvěru. Řekl jsem, že si vyberu nějaký jiný,“ sdělil rozzlobený zákazník.

Prodejce to odmítl. „Řekli mi, že přehrávač pošlou do servisu, kde ho v rámci reklamace opraví. S tím jsem nesouhlasil, takže jsem odešel s nepořízenou,“ zlobil se kupující. Je přesvědčený, že jako zákazník může v průběhu prvních šesti měsíců odstoupit od smlouvy, je-li s výrobkem nespokojený.

„Spousta lidí si reklamační řád nepřečte a pak se dožaduje něčeho, na co nemá nárok. Navíc s prodavačem reklamaci nevyřeší, ten ji pouze přijme. Potom vadné zboží posílá na servis,“ vysvětlil zástupce prodejny, v níž Makai přehrávač zakoupil.

Zákazníkovi podle všeho nepomůže ani Sdružení ochrany spotřebitelů. „Na vrácení peněz má zákazník právo po třetí stejné nebo čtvrté rozdílné závadě. Ze zákona se může v prvním půlroce po zakoupení zboží rozhodnout, zda chce výrobek opravit, nebo vyměnit. Vrácení peněz, ale požadovat nemůže,“ vysvětlil mluvčí Sdružení ochrany spotřebitelů Jan Mišurek. Podle něj by zákazník měl vždy dostat při výměně zboží doklad. „Pokud ne, určitě musí obdržet doklad o reklamaci,“ potvrzuje Mišurek. Jak dodal, zákon neumožňuje první půlrok odstoupit od smlouvy.