VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Elektromobil bez šťávy? Řidiči si jej mohou dobít i u cizích lidí doma

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Každý rok rostou počty elektromobilů o zhruba polovinu. Jejich dobíjení je možné i u cizích lidí doma. Čeká se však i průlom v kapacitě baterií.

14.4.2018 AKTUALIZOVÁNO 15.4.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Miroslav Kucej

Prázdná nádrž automobilu už někdy vyděsila téměř každého motoristu. Zatímco pro auto se spalovacím motorem stačí zajít s kanystrem na nejbližší čerpací stanici, řidičům elektromobilů zbude pouze nabíjecí kabel v ruce a v hlavě otázka: Kam s ním?

Síť oficiálních dobíjecích stanic se obvykle koncentruje kolem hlavních silničních tahů, dálnic a ve velkých městech. Kromě nich je však možné si auto dobít i u řady lidí v domácnostech.

Zkušenost s tím má například Jakub Hruška, který dříve pracoval ve firmě zabývající se sdílením elektromobilů. „Jednou mi volala klientka, že už její auto nechce dál jet. Podíval jsem se na mapu a viděl, že nedaleko od ní je domácí nabíječka. Přijel jsem za ní s náhradním vozem a s jejím vybitým, které ještě zvládlo kousek jet, dorazil k nabíječce,“ popsal zkušenost Hruška.

Z mapy, jakou provozuje například portál Evmapy.cz, se dozvěděl nejen, kde je domácí nabíječka, ale také kontakt na majitele. „Stačilo jen zavolat, zda můžu přijet. Ještě se mi majitel omlouval, že není doma, jinak by mě prý pozval na čaj,“ doplnil Hruška.

Jedním z takových domácích poskytovatelů nabití auta je například Martin Kočka z Letovic na Blanensku. „Já mám pouze jednu zásuvku. Není to klasická nabíječka. Navštíví mě maximálně deset lidí ročně. Ještě nenastala doba elektroaut. Problémem je stále jejich cena. Je nesmyslně vysoká. Přitom k tomu není žádný důvod. Na tom autě není nic drahého. Je tam daleko méně komponentů než v klasických autech se spalovacím motorem,“ vysvětlil Kočka.

Pro zvětšení klikněte.

Dobíjecí místa v domácnostech, ať už nabíječku, nebo alespoň elektrickou zásuvku, nabízí v kraji šestnáct lidí. Dalších devětadvacet míst provozují instituce, firmy nebo energetické skupiny. Například ČEZ má v kraji šest stanic. „Nejvytíženější je ta v brněnské Černovické ulici, kde za loňský rok odebraly elektromobily necelých osmatřicet tisíc kilowatthodin elektřiny,“ uvedl mluvčí skupiny Martin Schreier.

Třeba model S od Tesly má v základní výbavě baterii o kapacitě sedmdesát kilowatthodin, odběr elektřiny v Černovické ulici tak odpovídá zhruba 542 nabitím.

Podporu elektromobilitě poskytuje ministerstvo dopravy. „Nabízíme dotační program, ve kterém je 850 milionů korun pro výstavbu dobíjecích stanic. Za tyto peníze předpokládáme stavbu pěti stovek rychlonabíjecích a osmi stovek běžných dobíjecích stanic,“ uvedla Lenka Rezková z tiskového odboru.

Z elektřiny do aut se také neplatí spotřební daň. „Připravili jsme i novelu zákona, podle které by elektromobily nepotřebovaly dálniční známku,“ doplnila Rezková.

Na jižní Moravě je podle ministerských statistik k letošnímu únoru registrováno 439 aut na elektřinu. Podle zakladatele Asociace elektromobilového průmyslu Jaromíra Marušince jich každý rok přibývá zhruba o polovinu. „Automobilky se na ně čím dál více zaměřují. Zlepšuje se i situace s nabíjecími stanicemi, už to není takové dobrodružství jako kdysi,“ okomentoval Marušinec, který elektromobil vlastní už třináct let.

V brzké době navíc očekává průlom v oblasti baterií. „Vysoké učení technické si patentovalo technologii lithium-sirných baterií. Při stejné hmotnosti jako ty současné by umožnily dojezd automobilů až dva tisíce kilometrů,“ upozornil Marušinec, který na brněnské technice působí.

Průlom se očekává i v počtech nabíjecích stanic. Třeba ČEZ chce zahustit svou síť tak, aby byly padesát až šedesát kilometrů od sebe. „Chystáme nové stanice například ve směru na Břeclav a Mikulov,“ doplnil mluvčí Schreier.

Za kilometr platili padesát haléřů

Testovali malé auto na elektrický pohon, nyní využívají elektroskútr. Představitelé Hrušovan nad Jevišovkou tvrdí, že elektrovozítka u nich mají určitě budoucnost. „Malé auto pro dva pasažéry jsme zkoušeli asi dva měsíce. Pořizovací cena takového stroje je ale ještě poměrně vysoká, takže jeho nákup jsme zatím odložili,“ říká starosta Hrušovan nad Jevišovkou Miroslav Miloš.

S elektroautem denně jezdili hrušovanští úředníci po silnicích v okolí města. „Najezdili jsme maximálně sto šedesát kilometrů za den, na které jedno nabití baterií postačilo. Také jsme v pohodě dojeli bez dobíjení do Brna a zpátky,“ popisuje Miloš. Ujišťuje, že zkušenosti s provozem auta měli jen dobré.

Jeden kilometr provozu vyšel podle starosty asi na padesát haléřů. „Dobíjeli jsme u nás na úřadě v garáži. Firma, která nám auto zapůjčila, poskytla také speciál-ní zásuvku pro dobíjení. Kabel se speciální koncovkou jsme zapojili do běžné zásuvky na 230 třicet voltů. Jen trochu déle trvalo dobíjení, kolem osmi hodin. Když dobíjíme u dobíjecí stanice, trvá to asi jen dvě a půl hodiny,“ přibližuje starosta Hrušovan nad Jevišovkou.

Úsporný a ekologický provoz přiměl vedení města koupit alespoň elektrický skútr. „Používáme jej například pro rozvoz pošty. V budoucnu bychom ale rádi pořídili i elektroauto,“ dodává starosta Miloš.

Dobít auto trvá méně než hodinu

Podobně jako musejí řidiči aut se spalovacími motory tankovat palivo, dobíjejí majitelé elektromobilů akumulátory. Mohou to udělat na cestách u veřejné nabíjecí stanice, které mají různé provozovatele, nebo doma.

Nejrychlejší veřejné nabíjecí stanice akumulátory elektromobilu plně dobijí za méně než hodinu. „Nedají se však instalovat všude, protože potřebují silný elektrický výkon,“ upozornila Božena Herodesová z energetické společnosti E.ON.

Dobíjení elektromobilů nabízí na cestách i nadšenci a podnikatelé. Třeba Josef Babík na Hodonínsku. „Nabíjecí stanici nemám. V případě potřeby ale nabízím dobíjení ze zásuvky u domu. Vlastním elektroskútr a jsem s ním velice spokojený,“ uvedl.

V Adamově na Blanensku dobije zájemcům ve své dílně akumulátory elektrického vozidla Stanislav Červinka. „Sám elektromobil nemám. V Adamově nejsou rozšířené. Moc řidičů si u mě zatím baterie nedobíjelo,“ sdělil.

Doma lidé mohou dobíjet akumulátory elektromobilů více způsoby. S domácí stanicí trvá plné nabití řádově hodiny. Další možnost je nabíjet vůz přímo ze zásuvky. „Tento způsob je nejpomalejší,“ upozornila Božena Herodesová z energetické společnosti E.ON. Ze zásuvky lze podle ní nabíjet elektromobil třeba přes noc.

E.ON spravuje na jihu Moravy rozvodnou síť. Podle Herodesové pro ni nejsou stanice nebezpečím. „Nezpůsobují problémy, pokud je blízko trafostanice s dostatečným výkonem,“ podotkla.

Domácí nabíjecí stanici si lidé mohou pořídit za zhruba pětatřicet tisíc korun. „S instalací pomáhají kvalifikovaní elektrikáři. Je potřeba vybrat vhodné místo s přístupem silové elektřiny,“ řekl ředitel firmy Smart-EV, která stanice prodává, Patrik Pavel.

Při pořízení dobíjecího zařízení lidé často ani nemusejí upravovat elektrické obvody v domě. „Stačí, pokud mají kvalitní elektroinstalaci a dostatečný příkon,“ dodal Pavel.

Autor: Michal Rapco, Petr Uhlíř, Dalibor Krutiš

14.4.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Třídiči odpadů. Požadované vzdělání: základní + 12 200 Kč

Třídiči odpadů. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt telefonicky (St 9-11 hodin.) nebo osobně (Sochorova 25, Brno 616 00), , Krátkodobé zaměstnání., , Dobrý zdravotní stav - bez různých omezení.. Pracoviště: Stralnet s.r.o. - 01, Vídeňská, č.p. 999, 691 23 Pohořelice. Informace: Aleš Schnirch, +420 775 645 358.

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 120 Kč

Kuchaři (kromě šéfkuchařů) KUCHAŘ/KUCHAŘKA. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 120 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: 17.7/14.6.2018 - příprava snídaní, pokrmů z jídelního lístku, menu, rautů a zajištění chodu kuchyně, objednávky zboží, sestavování menu aj. Vyučen v oboru, i absolvent, bez vyučení praxe v oboru. Prac. doba St-So 10.00 - 22:00 hod. KONTAKT: Vařílek Jiří, tel.: 732 963 669, e-mail: restaurace@skoupil.com, Místo výkonu práce: Velké Bílovice. Pracoviště: Petr skoupil - provozovna, Sadová, č.p. 1399, 691 02 Velké Bílovice. Informace: Jiří Vařílek, +420 732 963 669.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 16 000 Kč

Prodavači v prodejnách Prodavač/ka - pokladní. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt emailem., Směnnost různá, řídí se rozpisem směn. Práce na dobu určitou - 6 měsíců, na základě zhodnocení výsledků práce převod na dobu neurčitou. Zodpovědný přístup k plnění úkolů, ochota k fyzické práci, zájem pracovat v týmu. Podrobnosti na www.jednota.cz, v sekci O nás - Kariéra. , , Zaměstnanecké výhody:Stálý výdělek za dobře odvedenou práci, příspěvek na dovolenou, příspěvek na životní pojištění, příspěvek na stravování, benefit cafeterie, příplatky za práci o víkendu nad rámec zákona., Místo výkonu práce:Pohořelice, Brněnská 704, 691 23. Pracoviště: Jednota, spotřební družstvo v mikulově - 08, Brněnská, č.p. 704, 691 23 Pohořelice. Informace: Lucie Skácelová, +420 519 500 936.

Výroba - Výroba Lakýrníci 25 000 Kč

Lakýrníci automobilů a jiných vozidel Lakýrník automobilů, přípravář. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: První kontakt: osobně (Pohořelice) nebo telefonicky ( od 9 do 17h.), , Hledáme zaměstnance na HPP na pozici automechanika, lakýrníka nebo přípraváře do zaběhnutého autoservisu a autolakovny v Pohořelicích. Řidičský průkaz skupiny B, bezúhonnost, životopis, případná praxe je vítána., , Zaměstnanecké výhody: placené obědy, , Místo výkonu práce: Znojemská 1105, Pohořelice 691 23. Pracoviště: Lucie svobodová - 01, Znojemská, č.p. 1105, 691 23 Pohořelice. Informace: Radek Vlašaný, +420 519 325 168,608 416 877.


Ilustrační fotografie.

Podnikatel: Řidiči? Nechtějí pracovat ani za padesát tisíc

Letiště v brněnských Tuřanech. Ilustrační foto.

Z brněnského letiště odletí o prázdninách o třetinu více letadel než loni

Usmrcené oči Berouskových tygrů a širý, černý lán: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 18. července 2018.

Kde vzít vodu na zalévání? Zahrady na jihu Moravy trpí bez vláhy

Jižní Morava – Nadměrné sucho a dlouhodobé nízké průtoky v řekách. Kvůli současné situaci zakázal až do odvolání odbor životního prostředí radnice Kyjova na Hodonínsku čerpání vody z vodních toků v okolí. S problémy se potýkají lidé i jinde v kraji, trpí třeba zahrádkáři.

Léky proti průjmu i na revma? Nemáme, odpovídají lékárníci. Výrobci mají výpadek

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Chtěla si na dovolenou u moře koupit Endiaron, sháněla ho však marně. „V lékárně mi řekli, že mají výpadek. Museli jsme se obejít bez léků,“ svěřila se Petra Krobová z Bohdalic na Vyškovsku. Endiaron nebyl k dostání pět měsíců, teď se pomalu na pulty vrací. Chybí ovšem i další prášky.

Rekonstrukce ulice Na Zahradách: dělníci položí asfalt, od pondělí platí omezení

Břeclav - Další dopravní omezení si vyžádá rekonstrukce břeclavské ulice Na Zahradách. Dlouhotrvající opravy tam míří do finále. Nyní dělníci položí asfalt. Práce ale v příštím týdnu zkomplikují průjezd křižovatkou ulic Sovadinova a Na Zahradách. Omezení bude platit od pondělí. „Provoz budou řídit přenosné semafory,“ informoval mluvčí radnice Jiří Holobrádek.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT