V žebříčku domácností, jež plynem ohřívají vodu, dopadlo nejlépe MND. „Výpočet je vždy připravený s ohledem na konkrétní distribuční území a porovnává ceny deseti nejlevnějších dodavatelů zemního plynu s dominantním dodavatelem v regionu," stojí ve zveřejněné zprávě.

Obchodní podmínky

Ovlivňují podobná srovnání rozhodování lidí? Například Radim Stibůrek měnil kvůli cenám a podmínkám dodavatele energie několikrát. Další „přestup" už ale neplánuje. „Mám totiž dodavatele, který mně při předložení nabídky konkurence dá tu samou cenu," říkal spokojeně.

Prodejců a dealerů energetických firem se na Břeclavsku pohybuje řada. Z ulic je sice vytlačují vyhlášky zakazující oslovování lidí na ulici a obcházení domů, přesto tisknou zvonky v nejednom městě či vsi.

Jednatel městské společnosti Teplo Břeclav Milan Pospíšil upozornil, že před každou změnou je potřeba si důkladně přečíst podmínky. Cena je pouze jednou z částí kontraktu. „Mezi lidmi už jsou patrné názory, že není dobré cokoliv podepisovat hned. Je lepší si nechat udělat nabídku a poté nad ní popřemýšlet," sdělil Pospíšil. Vzpomněl také několik případů, kdy se lidem sice snížila cena, nebyli však spokojení třeba s formou záloh. „Je důležité uvážit celou výhodnost obchodního vztahu," poznamenal Pospíšil.

Dokola se předhání

Upoutávky a reklamy na dodávky energií lze pozorovat na rozličných místech. Distributoři sází na internet, bilboardy či inzerci. Záplava desítek společností a jejich nabídek ale nemusí vždy splnit účel. „To, jak se všichni dokola předhání reklamou nebo osobní nabídkou, působí podle mě spíše negativně," zmínil Stibůrek.

V záplavě možností se ztrácí zejména starší penzisté, kteří si neuváženým podpisem mohou zadělat na potíže. „Výraznou výhodou pro zorientování se je technické vzdělání a praxe v příbuzných oborech. U těch, co do toho vidí z odborného pohledu, je jedno, jestli mají padesát nebo sedmdesát let. Ve srovnání třeba s dělnicí v důchodu může být orientace velmi rozdílná," nechal se slyšet Pospíšil.

Nabídkové dostihy má za sebou i Teplo, které ještě za minulého vedení soupeřilo s RWE Energo o zákazníky v centru Břeclavi.

Uspělo.

Lidé se i na doporučení zvláštní komise rozhodli pro městskou společnost.