„Test připravil český prodejce italské automobilky Fiat a plynárenská společnost Flaga, která sídlí v Hustopečích. Poměřovaly se dva Fiaty Punto s motory se zdvihovým objemem dvanáct set kubických centimetrů. Do obou se načerpalo plynu či benzinu za dvě stě korun a auta vyrazila z Hustopečí na Prahu. Cílem bylo zjistit, který vůz dokáže za danou částku dojet dál," přiblížil zákulisí testu Václav Blaženov starající se o publicitu akce.

Řidiči se vystřídali

Objektivitu srovnání mělo zajistit prostřídání řidičů, kteří se mohli odlišovat jiným stylem jízdy. Ze stejného důvodu byla různá i trasa testu. Oba vozy zavedla jak do rušného provozu města, tak na silnice první třídy a na dálnici. Tím se navíc zabránilo zvýhodnění jednoho pohonu v určitých podmínkách.

Ze srovnávací tabulky vyšel „plynový vítěz" dvojnásobně lépe. Plyn načerpali při ceně osmnáct korun za litr. Benzin stál dvakrát tolik. Spotřebu měl fiat na plyn o něco větší než auto na benzín, ale i tak ujel o polovinu celkové trasy dál. Dohromady necelých sto šedesát kilometrů.

„Auto na plyn může být až o čtyřicet procent úspornější než to na benzin. Český zákazník je ale konzervativní a nedůvěřivý. Na západě smýšlejí motoristé víc ekologicky a hledají alternativy. Navíc na plyn se váží předsudky. Stačí, když se někdo zmíní o výbuchu plynové bomby v garáži," podělil se o zkušenosti vedoucí břeclavského autobazaru Michal Kudláček.

A vyjmenoval i další sporné vlastnosti. „Nádrž na plyn zabírá v zavazadlovém prostoru většinou dost místa. Menší nádrže místo rezervy zase mají omezený objem. Přestavba na plyn navíc vyjde na třicet tisíc. Vyplatí se těm, kteří najedou alespoň čtyřicet tisíc kilometrů ročně," neskrýval rozporuplnost úspornějšího pohonu Kudláček.

Zmínil se také o další variantě. „Možností je i úprava na kombinovanou spotřebu benzinu s etanolem. Ta vyjde v porovnání s přestavbou na plyn ještě levněji a pohodlněji. Jak ale říkám, lidé o auta s alternativním pohonem příliš nestojí. Kupuje se jich u nás minimum," uzavřel.

Názoru odborníka odpovídal i pohled Martina Ševčíka z Břeclavi, který při koupi automobilu na plynový pohon ani nepomyslel.

„Chtěl jsem konkrétní typ auta a shánět ho s plynovým pohonem by výběr omezovalo. Navíc jsem byl od začátku pro benzin, nad plynem jako úsporou jsem ani nepřemýšlel. A přestavba? Ta by se mi nevyplatila. Tolik toho s autem nenajezdím," svěřil se.