Co je to vlastně finanční gramotnost? Určuje míru schopnosti porozumění penězům a nakládání s nimi.

Na břeclavském gymnáziu je výuka ekonomie a finanční gramotnosti součástí společenskovědních předmětů. „Ve druhém ročníku vyššího stupně gymnázia se těmto tématům věnujeme celé jedno pololetí po dvou hodinách týdně. Ve třetím ročníku je to patnáct hodin. V maturitním ročníku existuje skupina, která je přímo zaměřená na ekonomii. Ti mají dvě hodiny týdně po celý školní rok," popisuje učitelka Eva Krutáková.

A jak moc se břeclavští studenti cítí jistí v ekonomických otázkách? „Základu, nebo trochu vyššímu základu rozumím, ale když sleduji v televizi zpravodajské kanály s vysíláním z Burzovního paláce, tak mám občas obtíže," hodnotí své znalosti Kříž.

Podobně je tomu i u jeho spolužáka Víta Kocmánka. „Ne že bych rozuměl úplně všemu, ale většinou to pochopím z kontextu. U mých vrstevníků nejde jen o to, jakou školu studují, ale i o rodinné zázemí, co rodiče předají svým dětem," míní Kocmánek.

Valtická střední vinařská škola a učiliště nabízí samostatný předmět s ekonomickou tématikou „Výuka předmětu ekonomie začíná ve druhém ročníku a zahrnuje jednu až dvě hodiny týdně. Studentům vysvětlujeme například fungování úvěrů, zacházení s penězi nebo činnost centrální banky," řekla ředitelka „vinařky" Ivana Machovcová.

Sedmí z osmnácti

Čeští studenti dosahují podle mezinárodního šetření PISA 2012 v otázkách finanční gramotnosti jen průměrných výsledků. V hodnocení osmnácti států skončili sedmí.

Celková situace v České republice ale není příliš dobrá. I proto je od loňska výuka finanční gramotnosti povinná na všech základních školách. „Ve srovnání s ostatními nejsou Češi tak zběhlí ve finanční gramotnosti a ekonomii. Mladší ročníky mají oproti zbytku populace alespoň základní přehled. Pro naše prváky jsou problémové hlavně matematika a počítání, celkově jsou jejich znalosti průměrné až lehce podprůměrné. Každý rok jsou ale nižší a nižší, takže potřebujeme více času na vysvětlení základních věcí," všiml si odborný asistent Ústavu financí Provozně ekonomické fakulty brněnské Mendlovy univerzity Martin Širůček.

Docent Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity Martin Svoboda naopak hodnotí studenty lépe. „Na naši fakultu se hlásí mladí lidé s dobrými znalostmi. Rovněž studenti z mezifakultního studijního oboru finance a právo mají ekonomický rozhled na odpovídající úrovni," konstatoval Svoboda.

Ten spolupracuje na projektech souvisejících se zvyšováním finanční gramotnosti obyvatel. Břeclavskému deníku poskytl tři základní otázky, které slouží k posouzení její úrovně. První je důležitá pro zjištění schopnosti jednoduchých výpočtů. Druhá testuje, zda je tázaný schopný činit finanční rozhodnutí v budoucnu. Poslední otázka má vypovědět o znalostech pojmů akcie a podílový list a také o užití těchto znalostí při určení vztahu mezi oběma pojmy.

vyzkoušejte se

Máte na účtu 100 dolarů, úrok jsou 2% za rok. Kolik budete mít na účtu po 5 letech?
a) Více než 102 dolarů
b) Přesně 102 dolarů
c) Méně než 102 dolarů

Úrok na vašem účtu byl 1 % ročně a inflace byla 2 %. Kolik si toho koupíte za rok?
a) Více než dnes
b) Přesně tolik jako dnes
c) Méně než dnes

Nákup akcie jedné akciové společnosti obvykle přináší jistější výnos než nákup podílových listů akciového fondu kolektivního investování.
a) Pravda
b) Nepravda

Správné odpovědi: 1 a), 2 c), 3 b)

ROMAN DOLEJSKÝ