Originální kabelky, batůžky nebo třeba džínové bundy nyní nosí dívky a ženy v celé republice. Vzory inspirované typickým jihomoravským folklorem dokonce šíří jedna ze zákaznic až v dalekém Mexiku. „Založit vlastní značku byl můj výmysl. Odmalička jsem chodila v kroji. Tatínek pochází z Tvrdonic, maminka ze Znojemska. V naší rodině ale chodila v kroji jen starenka,“ vypráví Pěčková.

Jejím snem bylo odjakživa vyšívat kroje. „Ovšem ještě jsem na to neposbírala odvahu, bojím se, abych kroj spíš nezničila. No a protože obě s maminkou milujeme kabelky, napadlo nás zkoušet si ornamenty právě na nich,“ usmívá se sympatická mladá žena.

Monika Náplavová (vlevo) a Lenka Černá v Břeclavi již za pár dní v nových a větších prostorách otevřou Centrum pro rodinu Máte na víc.
Máte na víc. U břeclavské synagogy nově otevírá centrum pro rodiny

Nejvíce inspirace čerpají dámy z Podluží. Základním vzorem, ze kterého se snaží vycházet, je tak jablůčko, srdéčko či tulipánek. „Ovšem nebráníme se ani motivům z jiných okresů či zemí. Vždy zdůrazňujeme, že se tradičním vzorem pouze inspirujeme. Na kabelkách tak nedodržujeme typickou barevnost, zákaznice si často samy vybírají i ornamenty a jejich kombinace. Vždy jim zašleme návrh, který pak společně zkonzultujeme,“ přibližuje osmapadesátiletá Jurasová.

Obě ženy jsou z oboru. Absolvovaly totiž oděvní školy. Nejčastěji pracují s polyesterem, tedy filcem. Postupně ho však nahrazují přírodní ovčí merino vlnou. „Proč zrovna tento materiál? Šijí se z něj žlutice a červenice pro stárky. Kromě toho je odolný a vydrží více než filc,“ srovnává Pěčková.

Během pár let se dámy staly už i sběratelkami mnohdy zapomenutých vzorů a ornamentů. Posílají jim je lidé z různých koutů republiky. „Jsou to poklady. Nezřídka na ně narazili kupříkladu při vyklízení půdy. Na řadu z nich se už zapomnělo, vážíme si proto toho, že je můžeme oprášit a oživit,“ shodují se dámy.

Policejní vrtulník při pátrací akci. Ilustrační foto.
Policejní vrtulník zachránil na jihu Moravy nemocného muže i penzistku

Množství zákaznic přichází i se vzory, k nimž se váže osobní příběh. „Přejí si kupříkladu vyšít na batoh část vzoru z fěrtochu u kroje, nebo třeba z hrníčků, které podědily po babičce,“ říká Pěčková.

Zhotovení jedné kabelky jim často zabere několik hodin. „Už jsme zručnější než zpočátku. Výšivka trvá asi čtyři hodiny, návrh pak tak tři. Vše děláme ručně,“ zmiňuje Jurasová.

Největším zadostiučiněním je pro obě ženy zpětná pozitivní reakce zákaznic či podarovaných. „Naposledy jsme byly naměkko ze zprávy, kterou nám napsala jedna klientka z Mikulčic. Na kabelku jsme jí vyšívaly motiv z mikulčické kapličky, kterou zničilo tornádo. Psala nám, že když její maminka kabelku viděla, rozplakala se,“ popisuje mladší z tvůrkyň.

Největším přáním obou žen je začít vyšívat kroje a zprovoznit vlastní obchůdek, který by mohly zákaznice navštěvovat. „Máme k dispozici totiž jen dílnu v domě mých rodičů. Ovšem já mám v zahradě svého domu volnou garáž, tak už jsem říkala manželovi, že vím, k čemu ji využijeme,“ směje se Pěčková.

Ilustrační foto.
O 30 korun více. Za vstup na zámek v Lednici si lidé připlatí, do parku zdarma

Že tradice a folklor žije, stává se součástí běžného života i mladých lidí a je stále více trendy, potvrzují i zakladatelky Vyšívaného folkloru. „Jsme rády, když zákaznice kabelky nosí na plesy, na zábavy i běžně do práce či za zábavou. Konec konců i jejich údržba je snadná, pokud nejsou hodně zašpiněné, stačí je očistit pouze vlhkým hadříkem. Rozhodně však nepatří do pračky!“ upozorňuje Jurasová.

Na značku Vyšívaný folklor mohou lidé narazit pravidelně při poštorenském Jarmarku svaté Lucie, Bylinkových slavnostech v čejkovickém Sonnentoru či břeclavských vánočních trzích. Dámy mají také vlastní webové stránky či stránky na sociální síti Facebook. „Vyšívání je pro nás možností, jak se odreagovat, zapomenout na svět kolem, na starosti. Když pracujeme, nemluvíme, moc si nepokecáme, soustředíme se na vzor, abychom neudělaly chybu. No a když se pak dílo povede a zákaznice je spokojená, dává nám to sílu a chuť tvořit dál,“ usmívá se Pěčková, která je v týmu zodpovědná za komunikaci se zákazníky a za výšivky. Její maminka zase objednává zboží a kabelky či batohy kompletuje.