Množství zaparkovaných kol stoupá, nicméně pořád jde zhruba o třetinu celkové kapacity. „Lidé si na cyklověž teprve zvykají,“ připustil mluvčí města Břeclav Jiří Holobrádek.
Kapacita automatické cyklověže je 118 kusů. Od jejího otevření si v ní svá kola cyklisté zatím uschovali v asi tisíci případů. První tři týdny po otevření byl průměr čtrnáct kol za den. Minulý týden mezi třiceti a pětatřiceti a tento týden je to něco přes čtyřicet bicyklů.
Svoje kolo do stojanu místo cyklověže zaparkovala třeba důchodkyně Ludmila Rozsypalová. „Nerada si zvykám na moderní vymoženosti, musel by mě to někdo naučit. Na druhou stranu si myslím, že parkování v cyklověži bude bezpečnější než u stojanu,“ uznala Rozsypalová.
O budoucnost věže se přesto zástupci společnosti Systematika nebojí. „Břeclavsko je cyklistický kraj, očekáváme tedy do budoucna velký zájem. Věž zatím funguje jen měsíc, je ukvapené dělat nějaké závěry,“ připomněl jednatel společnosti Systematika Rudolf Bernard.
Ani představitelé města se přesto neobávají, že by věž využívali pouze turisté, kteří s příchodem zimy zmizí. „Vzhledem k tomu, že je už po hlavní sezoně a zájemců pořád přibývá, znamená to, že významnou část tvoří místní. Především majitelé dražších kol a elektrokol,“ dodal Holobrádek.
Právě jistota bezpečí před krádežemi má lidi do cyklověže nalákat. Krádeže kol na Břeclavsku totiž nejsou ojedinělou záležitostí. Jen za tento rok vyjížděli policisté ke dvaačtyřiceti případům. „Věž je chráněná kamerovým systémem, který je napojený přímo na městskou policii. Určitě je bezpečnější nechat kolo v ní než uzamčené u stojanu,“ uvedla Lenka Rigó z břeclavské městské policie.
Cena za uskladnění kola na čtyřiadvacet hodin je stále pět korun. Symbolickou částku nechtějí zástupci města navyšovat. „Poplatek ve věžích je ve všech městech stejný. Nebereme to jako investici, spíše jako službu občanům,“ vysvětlil Holobrádek.
Své kolo cyklověži svěřil třeba dvaadvacetiletý Jan Boháč. „Má skvělou polohu nedaleko centra, není to pro mě žádná zacházka. Líbí se mi, že úschova trvá jen chvíli a nemusím se o nic starat,“ sdělil.
Stejně jako asi třetina dalších lidí využil také možnosti naskenovat při placení do čtečky svou In Kartu Českých drah. „Mám potom parkovné celý den zdarma,“ dodal Boháč.
Druhou jihomoravskou cyklověž dostavěli před dvěma týdny v Hodoníně. Kolaudace a spuštění ostrého provozu ji čeká v nejbližších dnech. Radní předpokládají, že věž budou používat spíše turisté. „U nás je problém, že na kolech příliš mnoho místních nejezdí. Před nádražím je jen pár stojanů, kde pravidelně stojí okolo desíti kol,“ přiznal mluvčí města Hodonín Josef Horníček.
Zastupitelé města proto pracují na nové koncepci, do které patří mimo jiné budování cyklostezek ve městě i blízkém okolí. „Uvidíme, jestli nám to přitáhne více turistů,“ dodal Horníček.
RADKA KONEČNÁ