Je to o tlumiče. Hrůza. Těmito slovy reaguje řada řidičů na rozbitou silnici, po které denně míří přes Břeclav směrem na Lanžhot a dál ke slovenským hranicím spousta aut. Zejména nákladních, pro které je tato varianta mnohem vhodnější než cesta přes centrum města.

„Je to ostuda, že hlavní tah na Slovensko je v takovém stavu. Přitom některé silnice v Břeclavi se opravovaly během pár let i několikrát,“ postěžoval si břeclavský řidič Igor Majko. „Lidé kvůli tomu jezdí přes město. Nechovám se jinak. Přece si neurvu tlumiče,“ dodal nespokojený motorista.

A není sám, koho tankodrom v ulici Na Zahradách, která vede podél tiskařské firmy Moraviapress, pořádně štve.

„Ta silnice je ve strašném stavu. Je to asi tím, že tam jezdí kamiony. Uvítal bych, kdyby se to zlepšilo, možná i rozšířilo,“ přidal svůj názor další řidič Miroslav Holešinský.

„Je to o nápravu a tlumiče. Osobákem tudy občas projedu, protože kamarádka má kousek odtud zahradu,“ svěřil se Jaroslav Čížek z Břeclavi, který jezdí i s náklaďákem.

Jenže přes všechny výhrady je zatím změna k lepšímu v nedohlednu. Silnice patří městu Břeclav. Na základě letité dohody se o její údržbu stará břeclavská Správa a údržba silnic. Ovšem opravy, které se na ní každoročně dělá, jsou pouze drobné a provizorní.

Chybějí peníze

Podle vedoucího břeclavského střediska Správy a údržby silnic Ladislava Hádlíka je tento úsek vedený jako tranzit přes Břeclav, aby nákladní auta mířící na Slovensko nebo opačným směrem nejezdila přes centrum města a nekomplikovala tam už tak špatnou dopravní situaci.

„Tato silnice není v nejlepším stavu,“ přiznal Hádlík. „My ji ale nemůžeme opravovat ve větším, protože není naše,“ doplnil s tím, že si přesně nepamatuje, kdy se tento úsek naposledy dočkal rekonstrukce. „Naposledy jsme dávali peníze do opravy silnice v Sovadinově ulici před naším podnikem po křižovatku u póny,“ popsal vedoucí břeclavských silničářů.

Jak vyšlo najevo, město opravu zničené silnice v nedávné době plánovalo. Měla být součástí akce Čistá Dyje, která zahrnovala rekonstrukci kanalizační sítě v břeclavských ulicích s následnou úpravou vozovek. Jenže v tomto případě nakonec vše ztroskotalo na penězích a technických problémech.

„V tomto případě byly nutné úpravy navíc, což by stálo mnoho milionů. Na to nebyly peníze, tak se to nevešlo do investic. Takže původně se o tom uvažovalo, ale po technické stránce by to byly vyhozené peníze,“ vylíčil vedoucí odboru dotací a rozvoje břeclavské radnice Jindřich Tuček.

Rozpočet na příští rok podle něj s rozbitou silnicí v ulici Na Zahradách nepočítá. „Ta cesta není ideální, ale nějaký tankodrom? Už jsem jel v České republice po horších,“ srovnával Tuček.

V Břeclavi je podobných úseků, na jejichž opravu se nenašly peníze, více. Dalším příkladem je silnice za Komerční bankou, za jejíž opravu by město muselo dát nejméně dvanáct milionů korun.