Až dvacet přímých autobusových spojů jezdilo ještě loni z Hustopečí do Brna. Prosincové připojení Břeclavska ke krajskému integrovanému dopravnímu systému ale všechno změnilo. Nyní musejí lidé z Hustopečí a okolí při cestě veřejnou dopravou do Brna přestupovat. Vlakem i autobusem. Vždycky.

„Dřív jsem si sedla do autobusu a jela jsem až do Brna. Když jel navíc autobus po dálnici, byla jsem jedna dvě doma. Opravdu nechápu, proč teď musíme přestupovat v Židlochovicích,“ ptá se například Věra Šmatlavová, která jezdí autobusem z Hustopečí do nepříliš vzdáleného Brna obvykle každý druhý týden. Za lékařem.

„Nejhorší je to přestupování v Židlochovicích. Není tam krytá zastávka, člověk čeká mnohdy na dešti a nikoho to nezajímá,“ posteskla si.
Není rozhodně sama, komu přestupy vadí. „Jenom mně došlo asi osm psaných kritických podnětů. Další dva nebo tři jsme vyslechli na zastupitelstvu. Ústních stížností, kdy si lidé postěžují mezi řečí, těch jsou desítky,“ potvrdil radní Zbyněk Háder.

Ani zastupitelé města nejsou z krajského dopravního systému právě nadšení. „Nesouhlasíme s přestupováním, řadě lidí to vadí. Už jsme kolem toho jednali i na zastupitelstvu. Výsledkem je, že jsme s Jihomoravským krajem odmítli podepsat smlouvu, podle které máme na IDS přispívat třemi sty tisíci korunami,“ prohlásil hustopečský místostarosta Jiří Teplý.

Podle něj se situace ještě zhorší, až se bude opravovat silnice od Rajhradu na Hustopeče a autobusy budou muset jezdit oklikou. „Máme jasno. Chtěli bychom znovu přímé autobusové linky z Hustopečí do Brna, alespoň v některých hodinách. Přestupování na otevřením nádraží v Židlochocích je špatné řešení,“ vyjádřil se Teplý.

Zároveň připustil, že integrovaný dopravní systém může některým městům a obcích vyhovovat. Například Kloboukám. Pro Hustopeče je ovšem krokem zpátky. Už jen proto, že i při cestě vlakem musejí obyvatelé města přestupovat, a to v Šakvicích.

„Je to neuvěřitelné, Hustopeče dnes nemají jediný přímý spoj do Brna,“ kroutí hlavou také Vlastimil Tělupil, který dříve pracoval v ČSAD. A autobusy i veřejná doprava patří mezi jeho koníčky.

„IDS mě vážně rozčiluje. Mnohým pomohl, ale Hustopečím a okolí uškodil. Nikdo si bohužel nedal tu práci, aby zmapoval, jak jsou které spoje využívané,“ myslí si Tělupil a přidal i jednu osobní negativní zkušenost. „Když jsem jel z Brna–Slatiny autobusem z noční, trvalo mi tři hodiny, než jsem se dostal do Hustopečí,“ pokrčil rameny.

Zhoršení dopravní obslužnosti si je vědom i starosta města Luboš Kuchynka. „Současný systém není ideální. Nyní sbíráme ohlasy cestujících, kteří nám posílají připomínky a návrhy na řešení. Až jich nashromáždíme více, sedneme si na to a pak vyrazíme na jednání s Kordisem, který IDS provozuje,“ nastínil Kuchynka další postup Hustopečských.