Žaloba se týká etapy Kuřim-Svitávka. „Podali jsme žalobu na ministerstvo, protože jsme přesvědčeni, že nepostupuje správně při posuzování vlivu stavby silnice na životní prostředí. Neustále požaduje posouzení dalších variant, přestože proces posuzování už měl dávno skončit,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Ministerstvo životního prostředí zatím žalobu nechce komentovat. „Je to pro nás nová skutečnost. Teprve se seznamujeme se všemi detaily, nemůžu proto k dalšímu postupu ministerstva nic říct,“ sdělila mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.

Momentálně se s kauzou seznamuje nový ministr Jan Dusík, který nahradil Ladislava Mika. Ten se na jižní Moravu vydal na začátku listopadu, aby záležitost projednal s krajem i občanskými sdruženími, které výstavbu silnice podporují.

Jihomoravský kraj postup investora vítá. „Činnost ministerstva při posuzování vlivů na životní prostředí je podivná. Ukazuje se nezájem ministerstva posoudit investici ve smyslu dopadu na životní prostředí a naopak zájem záměrně protahovat a prodražovat celý proces,“ postěžoval si jihomoravský poslanec František Sivera.

A právě cena stavby leží kraji v žaludku nejvíc. „Proto jsme se rozhodli požádat Ředitelství silnic a dálnic a vvyčíslení zvýšených nákladů na přípravu silnice R43 kvůli průtahům způsobeným ministerstvem. Z toho vyvodíme důsledky,“ zdůraznil Sivera, že nehodlají jen tak nečinně přihlížet.

Souhlasí s ním i náměstkyně jihomoravského hejtmana Anna Procházková. „Ministerstvo životního prostředí neustále žádá o posouzení dalších alternativních tras R43. Jenže už ho nezajímá, že ty varianty vůbec neřeší napojení na pokračování silnice v Pardubickém kraji ani napojení na stávající krajskou silniční síť,“ zlobí se Procházková.

Podle náměstkyně tak ministerstvo sice tvrdí, že mu jde o životní prostředí, životy lidí ho však nezajímají. „Konec jedné z nejnebezpeč­nějších silnic v Česku se opět oddaluje a na cestě z Brna do Moravské Třebové budou stále umírat lidé,“ povzdechla si Procházková.

Plánovaná silnice R43 má ulevit provozu, který každý den plní silniční tah I/43 z Brna do Moravské Třebové a do Svitav. I/43 začali řidiči kvůli vysokému počtu dopravních nehod přezdívat „silnice smrti“. K nejnebezpečnějším ji řadí i mapa nejrizikovějších silnic Česka. „Ta trasa je přetížená, a proto jsou na ní nehody na denním pořádku,“ myslí si František Šťavík, který po ní každý týden jezdí. Stavbu nové silnice by uvítal, zatím na ni však, stejně jako ostatní, pořád čeká.