„Přelepování původního data použitelnosti se děje nejčastěji v obslužném úseku. Takových případů je opravdu hodně. Z vážných prohřešků je to jeden z nejčastějších," poznamenal mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) Pavel Kopřiva.

Pokud je například salám v obslužném úseku rozbalený a nakrájený, od toho okamžiku ho musí obchod prodat do čtyřiadvaceti hodin. Kopřiva tedy doporučuje lidem nechat se obsloužit přímo u pultu.

„Při každém nákupu si samozřejmě etikety čtu a data spotřeby kontroluju. Dělám totiž v oboru a vím, jak to v některých prodejnách chodí," svěřil se například Lukáš Hrdlička z Břeclavi.

Prodejna Jednoty ve Valticích se provinila tím, že tři své masné výrobky, konkrétně šunkovou klobásu, klobásu se sýrem a karpatskou klobásu rozbalila, ukrojila, pak znovu zabalila do fólie a přelepila novým datem použitelnosti. Šunkovou klobásu dokonce obchod prodával s prošlým datem použitelnosti. O čtyři dny.

Pokuty jsou vysoké

Inspektoři také zjistili špatné umístění taveného zboží s rostlinným tukem. Na cenovce v regálu byl výrobek z náhražky označený jako tavený sýr a byl vedle ostatních sýrů.

„Je to závažný přestupek. Jde o klamání spotřebitele. S prodejcem zahájíme správní řízení. Za přelepování štítků jsou navržené pokuty v řádu statisíců korun," sdělil mluvčí SZPI.

Předsedkyně představenstva Jednoty Mikulov Vlasta Ličmanová má pro zjištěné pochybení ve valtické prodejně jednoduchou odpověď. „Jak tomu zabránit? Je to pochybení personálu, který tyto výrobky nevyřadil z prodeje," sdělila Ličmanová.

„Jsou to jen lidé. Mají nějaká pravidla, která musí dodržovat. Funguje také způsob interní kontroly. Zkrátka si ráno neudělali pořádek v obslužném úseku. Obaly musí kontrolovat," popsala s tím, že věc nechá prošetřit.

Jednota Mikulov se ale takto neprovinila poprvé. Před dvěma měsíci kontroloři narazili na kuřecí párky a drůbeží šunkovou klobásu v boleradické prodejně. Oba výrobky měly několikrát přelepenou etiketu s různými daty otevření balení.

Takzvané klamání spotřebitele šetří kromě SZPI také Česká obchodní inspekce. Mluvčí této instituce Miloslava Fléglová uvedla, že v obchodních řetězcích mají s šizením zákazníka také zkušenosti. Týká se to cen výrobku o určité hmotnosti. Jeho konečná cena je mnohdy v konečném důsledku vyšší. Stejné je to s různými slevami. „Cena budí zdání, že je nižší, než pak ve skutečnosti je," nastínila Fléglová.

Důvodem pochybení podle ní může být špatně nastavený systém kontroly. Je však těžké zjistit, zda se jednalo o nedbalost či záměrné klamání zákazníka.