S jazykem na vestě se přihnat na nádraží, na hodinách za minutu dvanáct a před okýnkem dvacetihlavá fronta. Noční můru cestujících na jihu Moravy by mohl vyřešit nový záměr Jihomoravského kraje. Jízdenky do celého integrovaného dopravního systému chce do tří let prodávat přes mobilní telefon nebo na elektronických čipových kartách.
„Během příštích dvou let budeme nový systém placení jízdného připravovat a od začátku roku 2011 by mohl být spuštěn,“ potvrdil radní pro dopravu Jihomoravského kraje Jaroslav Pospíšil. V té době už by do integrovaného systému měl být připojen celý Jihomoravský kraj.
Lístek na tramvaj nebo na vlak by tak vystřídaly předplacené elektronické karty a elektronické peněženky. Jízdenky by si mohl cestující koupit i pomocí textové zprávy. „Takovému zjednodušení bych se určitě nebránil. Vlakem cestuji do Brna asi jednou za tři dny. Kdybych hodně spěchal na vlak, mohl bych si lístek koupit už po cestě na nádraží a nezdržovat se u okýnka,“ zvažuje výhody nového systému Jan Šoupal z Bílovic nad Svitavou na Brněnsku.
Praha to už zkouší
Systém zakoupení lístku pomocí textové zprávy, která tak nahradila automat na jízdenky, zkouší už od listopadu loňského roku také pražský dopravní podnik.
A o podobném uvažují i v Brně. „Už po měsíci používalo každý den tento systém deset tisíc Pražanů. Cestující odešle esemesku a do dvou minut dostane na mobil kontrolní kód, kterým se může prokázat revizorům,“ přiblížila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová. Podle ní budou pražští kolegové systém testovat ještě do konce roku.
A právě na jejich zkušenosti Brňané čekají. „V dohledné době proto zavedení podobného systému nechystáme,“ dodala Pohanová.
I integrovaný dopravní systém kraje je v projektu elektronického placení teprve na začátku. „Necháme zpracovat projekt, který zhodnotí konkrétní podmínky v našem kraji, odhadne peněžní náročnost projektu a taky nároky na všechny dopravce systému,“ upřesňuje koordinátor integrovaného systému Jaromír Holec.
Kolik bude modernizace systému stát, zatím nedokáže odhadnout. „Pomoci by nám měly evropské dotace. Ty můžou zajistit až pětaosmdesát procent rozpočtu,“ řekl.
V integrovaném dopravním systému je zatím zapojeno osmnáct dopravců. Patří do něj České dráhy, brněnský dopravní podnik a autobusové firmy. Po připojení celého kraje může být dopravců dohromady až čtyřicet. „V Praze jde jen o jeden podnik, my bychom jich do projektu zapojili desítky. V takovém rozsahu systém ještě nikde nefunguje,“ vysvětlil Holec. Podle něj je proto mnohem složitější dohodnout se na technických a legislativních podmínkách .
Elektronické čipové karty přijdou na řadu první, textové zprávy budou následovat. „Musíme zajistit, aby nedošlo k úniku tržeb, aby byl systém bezpečný,“ dodal Holec.
annonce
PRODAVAČ/PRODAVAČKA - POKLADNÍ, 24 000 Kč
ČÍŠNÍK/SERVÍRKA, 26 000 Kč
STAVEBNÍ DĚLNÍK/ DĚLNICE, 19 500 Kč
PRACOVNÍK/ PRACOVNICE ÚKLIDU - ZKRÁCENÝ ÚVAZEK, 15 750 Kč
PRACOVNÍK/CE V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH - PŘÍMÁ OBSLUŽNÁ PÉČE, 25 000 Kč
Pracovník/ce obsluhy myčky v restauraci (možnost ubytování), 27 000 Kč
VŠEOBECNÁ SESTRA, 36 000 Kč
ŘIDIČ MKD, 45 000 Kč
Podat inzerát
cars
Škoda Fabia první majitel, servisní knížka, koupeno v A, nehavarované
Ford C-Max
Ford Focus první majitel, servisní knížka, koupeno v A, nehavarované
Ford S-Max první majitel, servisní knížka, v záruce
Volkswagen Transporter koupeno v D
Volkswagen Golf Plus servisní knížka, koupeno v A
Volkswagen nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v SK
Volkswagen Golf servisní knížka, koupeno v CZ
Prodat auto
tipcars
Jeep Compass MJT 170k Limited 4WD 9Q.Aut. P
BMW Řada 3 2.7 325e 112.356km! Plná servi
Volkswagen Touran 1.5 TSi DSG D.Klima*ACC Tempom
Škoda Octavia 2,0 TDI DSG Scout REZERVACE
Škoda Octavia 1,6 TDI REZERVACE!
Škoda Roomster 1,6 TDI 77kW Scout*D.Klima*Nav
BMW Řada 5 3,0 540i xDrive REZERVACE!
Škoda Citigo 1,0 MPi LPG*3D*Klima*Servisní
Prodat auto