Tentokrát vás pozvu na nejnovější film Jana Hřebejka, který nese název Nevinnost. Shodou okolností jej poprvé promítne hned několik kinosálů na Břeclavsku. Dnes jej můžete zhlédnout o půl páté odpoledne i v sedm večer v břeclavském kině Koruna, kde přidají projekci novinky i na sedmou večerní v sobotu. Městské kino v Mikulově Nevinnost promítne dnes o půl osmé večer. V Hustopečích se pak filmu dočkají příští pátek rovněž půl hodinu před osmou.

Jan Hřebejk patří mezi neznámější české režiséry současnosti zejména kvůli masové oblibě a četnosti jeho filmů. Takřka každý rok totiž rozšíří svou filmografii o další kus a přitáhne tím diváky do kin. Mezi jeho nejpopulárnější snímky patří Šakalí léta, Pelíšky, Musíme si pomáhat či Pupendo. Na Nevinnosti režisér opět spolupracoval s osvědčenou skupinou kolegů. Scénář pět let nosil v hlavě Petr Jarchovský, za kameru se postavil Martin Šácha, v hereckém obsazení nechybí Aňa Geislerová.

Příběh filmu nás přenese do dobře situované rodiny, která si žije spořádaným a zdánlivě vyrovnaným životem. Otce a oblíbeného rehabilitačního lékaře v jedné osobě hraje Ondřej Vetchý, jeho ženu Zita Morávková. Na vážnosti rodině přidává i dědeček a bývalý primář kliniky zosobněný Luďkem Munzarem.

Šokující obvinění

Zvrat do poklidné idyly přinese až obvinění mladého lékaře ze zneužívání nezletilé pacientky. Zda jde o křivé nařčení či šokující prozrazení zkoumá především policejní vyšetřování, které film žánrově posouvá k detektivce. Podstatné je však i ono psychologické vyrovnávání se rodiny s náhlým zhroucením dosavadních jistot a společenské prestiže. Lékař, který se z vězení marně brání zásadnímu obvinění, navíc musí čelit dalšímu problému. Vyšetřující kriminalista je totiž exmanželem jeho ženy, který se z rozvodu ještě úplně nevzpamatoval, a nabízí se mu tak příležitost k osobnímu zúčtování. Nechybí ani rozpracování nabokovovského motivu lolity, která v sobě kombinuje dívčí nevinnost a ženskou vychytralost.

Po necelých dvou hodinách se divák dozví pravdu. Jestli je však důležitější vyřešení kriminální zápletky nebo spíše nastolených otázek viny a svědomí, nechávají autoři na divákovi. Jasným způsobem tak navazují na předchozí film Kawasakiho růže, kde hrdiny pro změnu tížila dávná spolupráce se Státní bezpečností. Duo Hřebejk – Jarchovský svůj zájem o vážnější témata potvrzuje i v médiích. Komedie jako žánr, se kterým si vydobyli řadu úspěchů, však do budoucna neodmítají. Dle jejich slov jde jen o aktuální náladu a chuť, která zůstává stále založená především na svobodném rozhodování a tvorbě.

V Nevinnosti si můžete kromě promyšlené kamery a střihu vychutnat i herecké výkony. Své charisma dají na odiv nejen Vetchý s Munzarem, ale i neokoukaná tvář Hynka Čermáka. V souvislosti s jeho rolí kriminalisty se hovoří o hereckém objevu sezony. Proti tradičnímu typu asertivní ženy je zajímavě obsazená Aňa Geislerová, překvapí i Anna Linhartová jako čtrnáctiletá pacientka obviněného lékaře.

Některým může připadat nesmyslné lákat na film, který měl premiéru již před čtvrt rokem. Řada z nich jej určitě už viděla ve vícesálových kinech obchodních center. Dle mého ale stále existují diváci, kteří obzvlášť na nepřímočaré snímky zajdou raději do kina malého, nedokonalého. Stejně jako já, který si Nevinnost šetřil až do Velikonoc.

PETR VLASÁK (Autor je z Břeclavi a zabývá se kulturou, zejména pak hudbou a filmy)