Autobusové nádraží s přehlednými příjezdy a odjezdy spojů, dvě zbrusu nové čekárny, záchody a trafika. To vše v příštích měsících vznikne na náměstí Míru v Kloboukách u Brna. Moderní dopravní terminál nahradí nedostatečné zázemí a nastartuje celkovou proměnu centra města. V první fázi vyjde na necelých čtyřicet milionů korun.

„Terminál vyroste v místě současných zastávek autobusových spojů. Celkem vznikne pět autobusových stání ve dvou řadách. Přístupové chodníky k terminálu budou upravené pro pohyb lidí s postižením, vzniknou také parkovací stání. V blízkosti nástupiště vyroste nová budova terminálu s odstavnou plochou pro kola, vnější a vnitřní čekárnou s lavičkami, záchody a malými komerčními prostory," láká projekt, který je první částí změny podoby náměstí.

VIZUALIZACE: Terminál v Kloboukách u Brna.
VIZUALIZACE: Terminál v Kloboukách u Brna.

Do září hotovo

Rekonstrukci dal konkrétní podobu návrh na řešení náměstí a zámeckého nádvoří v roce 2008. Loni se plány pohnuly kupředu. Díky evropské dotaci. „Modernizace náměstí je rozdělená do několika fází. Ta první začala už v říjnu a spočívá ve vybudování přestupního terminálu pro integrovaný systém dopravy Jihomoravského kraje. Stavební práce nyní komplikuje počasí, do letních prázdnin by ale mělo být hotovo. Nejzazší termín je třicáté září," vzkázal kloboucký starosta Zdeněk Lobpreis.

Autobusové nádraží vyjde na necelých čtyřicet milionů korun. Z evropských peněz, ze kterých budou čerpat na stavbu přestupního terminálu i v Břeclavi, získali v Kloboukách dotaci přesahující jednadvacet milionů. K doplacení celkových nákladů bude tamní radnice potřebovat přes patnáct milionů, k čemuž jí poslouží úvěr.

„Dopravní uzel využívá celé Kloboucko, v jednu hodinu se tu sejde i pět autobusů zároveň. Jezdí sem totiž spoje z Hodonína, Hustopečí, Brna, Velkých Pavlovic i Velkých Hostěrádek. S tím souvisí i oprava příjezdových silnic, aby se na nové nádraží nejezdilo po starých kostkách," předeslal Lobpreis s tím, že povrchy nových silnic budou živičné. Parkoviště a ostatní plochy však vytvoří z původních kostek, chodníky zase z malých žulových kostek.

Už aby to bylo

Nynější práce omezují dopravu, a to zejména v ulicích Dlouhá a Příhon. Autobusovou dopravu však narušit nemají. „Na upravené náměstí se už těšíme. Pro klienty Betlému využíváme hlavně dopravu auty, ale autobusem jezdí asi patnáct našich zaměstnanců. Některé nízkopodlažní spoje používají i vozíčkáři. V novém terminálu tak budou mít ještě lepší přístup do autobusů a větší komfort při cestování. Ostatně jako všichni. Už aby to bylo," usmíval se Petr Hejl, který je ředitelem klobouckého domova Betlém pro lidi s postižením.

V dalších etapách dojde i na přestavbu a úpravu tamního náměstí a nádvoří zámku.