Předchozí
1 z 6
Další

Petr Prudík z Adamova na Blanensku do Brna jezdí za prací a cestování náhradní autobusovou dopravou bylo podle něj zdlouhavé a vyčerpávající. Na cestě strávil oproti jízdě vlakem denně desítky minut navíc.

„Z autobusu navíc člověk vylézal úplně zbitý. Moc komfortní to nebylo. Takový průjezd po kostkách kolem bílovického mlýna, to byla každý den solidní masáž. Do toho čekání na několika semaforech, ucpané Brno, zpoždění. Když pak začaly jezdit autobusy místo kolem řeky Svitavy přes Křtiny, jízda do Brna se o dost protáhla,“ řekl Deníku Rovnost muž.

MHD v Brně.
Změny v jízdních řádech přehledně. Podívejte se, kterých linek v Brně se dotknou

Roční výluka na trati mezi Brnem a Blanskem komplikovala jízdu také řidičům. Na silnici kolem řeky Svitavy mezi Adamovem a Bílovicemi nad Svitavou totiž museli čekat na několika semaforech.

Podívejte se, jak vypadala oprava koridoru mezi Brnem a Blanskem:

Kvůli stavebním pracím i výlukovým autobusům. „Semafory u řeky jsou pekelné. Člověk tam čeká dlouhé minuty, pak se rozjede a bum, další semafor. Už aby se doprava v tomto úseku vrátila do normálu. A také doufám, že se silnice v dohledné době opraví. Už před výlukou byla na některých místech ve strašném stavu a teď dostala ještě víc zabrat,“ poznamenal jeden z řidičů Petr Polišenský z Brna.

Konec výluky mezi Brnem a Blanskem

Práce na železniční trati skončí podle železničářů do 9. prosince. „Poté jsou v plánu pouze dokončovací práce, které nebudou mít vliv na drážní dopravu. Budeme vyklízet pracovní místa, demontovat zařízení staveniště, odstraňovat vady a nedodělky," popsala mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Jistá omezení lze podle ní očekávat pouze během března a dubna příštího roku. „V rámci jednokolejných výluk provedeme třetí podbití a broušení kolejí," zmínila Friebová. Celkové náklady aktuálně dosahují 7,2 miliardy korun.

Rekonstrukce železničního koridoru mezi Brnem a Blanskem pokračuje podle plánu. Vlaky tam začnou po roční výluce opět jezdit od 11. prosince. Na snímku okolí vlakové zastávky v Adamově.
VIDEO: Rekonstrukce koridoru Brno – Blansko. Podívejte se jak pokračuje

Konec výluky mezi Brnem a Blanskem

od 11. prosince: návrat vlaků na trať, ukončení náhradní autobusové dopravy

od 11. do 18. prosince: omezení traťové rychlosti kvůli konsolidačním jízdám; v platnosti výlukový jízdní řád

dílčí omezení v dopravě po tuto dobu: vybrané vlaky linky S2 a všechny vlaky linky R19 odjedou z Brna dříve oproti pravidelnému řádu; pomalejší jízda vyvolá delší jízdní dobu v řádu minut; vybrané vlaky budou některé stanice projíždět, například Bílovice nad Svitavou, Adamov

Vznik přestupního terminálu Nemocnice Bohunice

Nový dopravní uzel vznikne u Fakultní nemocnice Brno. V zastávce Nemocnice Bohunice bude končit od 11. prosince tramvajová linka 8 z Líšně, tímto přestupním terminálem bude projíždět i řada městských linek a se zprovozněním nového uzlu souvisí i dlouhodobě plánovaná změna ukončení autobusových regionálních linek 401, 402, 405 a 406 v Brně. „Z pohledu počtu cestujících se bude jednat o druhý nejvýznamnější přestupní terminál v v Brně po autobusovém nádraží Zvonařka," řekl ředitel Kordisu Jiří Horský.

Stavba nové tramvajové trati do univerzitního kampusu v brněnských Bohunicích vstupuje do ověřovacího provozu.
VIDEO: Šalinou do kampusu v Brně: projeďte se nejdelším tramvajovým tunelem

Terminál bude využívat přibližně sedm tisíc cestujících pro cesty do regionu nebo opačným směrem. „Ve špičce bude odjíždět z terminálu až patnáct regionálních spojů do hodiny, což odpovídá odjezdu autobusu zhruba každé čtyři minuty, ve vrcholné ranní špičce pak budou příjezdy autobusů z regionu každé dvě až tři minuty," přiblížil mluvčí Kordisu Květoslav Havlík.

tramvaje: linka 8 z Líšně do Nemocnice Bohunice

trolejbusy: linka 25 ve směru Pisárky - Mendlovo náměstí - Úvoz - Lidická

autobusy: linka 50 ve směru do Bystrce a Komárova a linka E56 ve směru Královo Pole nádraží

regionální autobusy: linky 401 a 402: doposud konečná na Kyjevské, nově v terminálu Nemocnice Bohunice; navýšení četnosti spojení pro cestující z Popůvek a Bosonoh a lepší provázanost linek 51, 401 a 402, ve špičkách pracovních dní interval až 15 minut mezi spoji

regionální autobusy: linky 405 a 406: doposud konečná na Mendlově náměstí, nově v terminálu Nemocnice Bohunice

Posílení linek S2 a S3

Dvakrát více spojů budou mít k dispozici cestující z Blanska, Tišnova a Sokolnic. S postupným nasazováním vlaků Moravia bude zejména o víkendech posílený provoz pátečních vlakových linek S2 a S3. Změny souvisí s nárůstem počtu cestujících na některých páteřních linkách. „Například na lince S3 jsou nyní vyšší frekvence cestujících než ve stejném období roku 2016, kdy jsme vytvářeli provozní koncept nových jednotek," sdělil Havlík.

linka S2: nově o víkendech v intervalu 30 minut místo 60 minut z Brna do Blanska a Rájce-Jestřebí; z Brna do Sokolnic-Telnice nově každou hodinu, doposud dvě hodiny

linka S3: nově o víkendu prodloužený interval 30 minut z Kuřimi až do Tišnova; od dubna v plánu ukončení linky S3 v Křižanově

linka S6: nové páry vlaků v ranní špičce mezi Šlapanicemi a Brnem

linka S41: nový vlak v ranní špičce pracovních dnů Rakšice - Miroslav - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov

Nové elektrické krajské vlaky Moravia

Pět nových krajských vlaků Moravia v současné době dokončuje zkušební provoz. Představitelé Kordisu předpokládají, že tyto jednotky budou od 11. prosince dále v provozu. „Jízdní řád už počítá s kratší dobou jízdy na lince S51, zároveň kratší jízdní doby jsou uvažované na lince S2 z brněnského hlavního nádraží na Rájec-Jestřebí. V tuto chvíli jednáme, aby k 11. prosinci do zkušebního provozu vyjelo alespoň několik čtyřvozových jednotek," nastínil Horský.

První dvě soupravy z továrních linek Škoda group představili zástupci Jihomoravského kraje na brněnském nádraží. Vozy začnou jezdit již na podzim.
Na kolejích: jihomoravské vlaky Moravia už jezdí ve zkušebním provozu i s lidmi

celkový počet vlaků: 31 čtyřvozových, 6 dvouvozových

náklady na nákup: 6,7 miliardy korun

výrobce: Škoda Transportation

název: Moravia, jednotlivé soupravy jsou pak pojmenované po odrůdách vinné révy

dodání: všechny ve 2. čtvrtletí 2023

Změny v oblasti Boskovic a Velkých Opatovic

Výraznou změnou pro cestující z Brna do Boskovic je urychlení jízdy při využití rychlíku s přestupem na linku S21. „Při využití tohoto spojení budou mít cestující jízdní dobu kolem čtyřiceti minut. Při využití spěšných vlaků se pohybujeme kolem tři čtvrtě hodiny. Lidé mohou také využít osobní vlak do Rájce-Jestřebí, odkud nově navazuje autobus do Boskovic s jízdní dobou pod hodinu," vyjmenoval Horský.

Vlaky mezi Brnem a Boskovicemi (a Velkými Opatovicemi): vlaky linky S21 mezi Skalicí nad Svitavou a Boskovicemi budou ve Skalici navazovat na rychlíky a spěšné vlaky, zkrácení jízdní doby mezi Brnem a Boskovicemi s přestupem na 40 až 45 minut

Přímé autobusové spojení Brno - Boskovice (a Velké Opatovice): až devětkrát za pracovní den ve školním roce v obou směrech, a to kombinací linek 250 a 301 přes Černou Horu a Lipůvku (vyznačené spoje linky 250 se v Černé Hoře změní na linku 301)