Královské město a má tak hrozné silnice. Takové štiplavé poznámky musel doposud poslouchat starosta Podivína Stanislav Machovský. Osmdesát let starý hlavní tah totiž zejména po loňském dokončení nové kanalizace připomínal tankodrom.

„Rok a půl byl stav silnice skutečně mizerný. Mysleli jsme, že vozovka bude následovat hned po kanalizaci, proto jsme výkopy nechali zakrýt jen provizorně. Nakonec se ale termín o tři čtvrtě roku prodloužil,“ řekl Machovský.

Zdržení ovšem nebyla chyba města. Silnice z kostek vybudovaná v roce 1930 totiž patří Jihomoravskému kraji. A ten se do průtahu Podivína pustil až v tomto týdnu. Poté, co na novou silnici získal půjčku sedm a půl milionu korun od Evropské investiční banky.

„Práce na silnici, kterou jsme měli v plánu už dlouho, ale brzdila nás kanalizace, začaly v úterý. Kompletní výměna by měla skončit do konce listopadu. Předpokládáme, že to možná bude i dřív,“ sdělil vedoucí břeclavského střediska krajské Správy a údržby silnic Ladislav Hádlík.

Budování silnice ovšem přináší další výkopy a omezení, kterých si Podivínští za poslední čtyři roky užili víc než dost. Není divu, že některým dochází trpělivost.

„Myslím, že nebudu mluvit jen sám za sebe, když řeknu, jak se mi uleví, až se budu moci projet po krásné nové cestě. Obávám se ale, že než k tomu dojde, uplyne ještě moře času. Je to totiž dost dlouhý úsek, takže dostat se z jednoho konce Podivína na druhý je celkem zabíračka. Naše město je teď bohužel jedno velké staveniště,“ posteskl si například Aleš Zemek.

Půlkilometrový úsek od příjezdu z Rakvic až po odbočku na Břeclav bude podle starosty uzavřený až do konce srpna. Nahrazuje jej objížďka. „S dodavatelskou firmou jsme se domluvili na systému informování lidí, kterých se práce postupně dotknou. Částečným omezením na hlavním tahu se však nevyhneme. Firma se ale bude snažit zajistit vjezdy a výjezdy z nemovitostí. Každý občan bude informovaný, aby věděl, jak se zachovat,“ uvedl Machovský.

Kromě nejfrekventovanější třídy s řadou obchodů ovšem mají Podivínští už měsíc rozkopanou i navazující silnici vedoucí k vlakovému nádraží. I ta potřebovala po výměně kanalizace rázný zásah. Tentokrát města, kterému patří.

„S naší částí už jsme skoro v polovině. S dokončením nové silnice počítáme v závěru září. Řekli jsme si, proč mít v Podivíně jeden rok rozkopaných pět set metrů silnice a druhý rok dalších pět set metrů?“ podotkl starosta k šestimilionové investici.

Obě silnice se měly původně dělat společně, nakonec se ale město i kraj vydaly cestou vlastních výběrových řízení. „Naše část není tak důležitá. Hlavní pro všechny Podivínské i projíždějící je, že se hnula krajská silnice. Po rekonstrukci kanalizace byla opravdu nebezpečná, téměř nesjízdná. Lidé to právem kritizovali,“ připustil Machovský, který obyvatelům města novou silnici sliboval téměř pět let.