V červnu podepíší smlouvu, která jim zajistí pětašedesátimi­lionovou dotaci pro projekt jejich zavedení. Brněnský dopravní podnik pak chce zavést i jednorázové jízdenky přes SMS zprávy.

„Podle podmínek evropských dotací musí být projekt hotov do roku 2017. V ideálním případě však budeme připraveni projekt spustit už na konci příštího roku,“ uvedl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. Zároveň dodal, že nemůže vyloučit komplikace. „Zavádění elektronického jízdného je velice složité,“ podotkl Kotzian.

Přijetí dotace na projekt za sedmdesát milionů korun ještě musí v červnu formálně posvětit radní města i kraje, tedy akcionářů společnosti dopravní Kordis. Právě ta bude vše zajišťovat. Její ředitel Jaromír Holec se do rozhodnutí radních nechce vyjadřovat. „Dokud nebude vše schváleno v politické úrovni, nemá to cenu. Mohly by to být jen plané sliby,“ uvedl Holec.

Brňané mají na zavedení elektronických jízdenek rozporuplné názory. „Já to jednoznačně vítám. Jen mi není jasné, proč to trvalo tak dlouho. Objednávání i placení přes internet je dnes zcela běžná věc. A pokud to zvládne zavést soukromý dopravce jako Student Agency, nechápu proč ne dopravní podnik,“ uvedl Vladimír Kašpar.

Naopak Martin Kolínský nepovažuje změnu za potřebnou. „Mně úplně vyhovuje papírová šalinkarta. Nevím proč modernizovat. Navíc se bojím, že údajné zlepšení služeb se odrazí na ceně jízdenky,“ řekl Kolínský.

Obavy má i Jaroslav Mezník. Ne z vyšší ceny, ale ze zdárného zavedení projektu. „I když štípání papírového lístku má svoji poetiku, elektronická šalinkarta je zajímavá myšlenka. Hlavně pro mladší generaci asi bude přínosem. Jen mám trochu strach, aby zajímavá myšlenka neskončila velkým průšvihem jako například pražská Opencard, kterou neustále provázejí nějaké aféry,“ upozornil Mezník.

Generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek si ovšem žádné problémy nepřipouští. „Jsem garantem toho, že minimálně v Brně bude vše v pořádku,“ přislíbil Havránek. Podle něj dopravní podnik připravuje jako samostatný projekt také zavedení jednorázových jízdenek přes SMS zprávy. „Je to pohodlnější pro všechny. Cestující nemusí přesně odpočítávat jízdné, řidiče zároveň nezdržuje prodávání lístků,“ řekl Havránek.

Oba způsoby prodeje jízdenek už fungují v Praze. Ačkoliv jejich zavedení provázely skandály, systém funguje. „Univerzální čipovou kartu si pořídilo již 600 tisíc držitelů. Lidé postupně začínají chápat výhody, které elektronické jízdné přináší,“ podotkl mluvčí projektu Open Card Martin Opatrný.

Rozhovor s generálním ředitelem DPMB Milošem Havránkem čtěte ve čtvrtečním vydání jihomoravských deníků Rovnost