R43 povede přes brněnskou Bystrc, R52 přes Mikulov a Nové Mlýny. Tak vypadá zadání nového územního plánu, který chce jihomoravský radní David Macek tento týden předložit ke schválení krajským zastupitelům. Lidé, kteří toto rozvržení v minulosti už mnohokrát kritizovali, jsou tím rozčarovaní. Čas pro připomínkování návrhu ale ještě přijde, tvrdí vedení kraje.

Podle Macka, který má jako radní oblast územního plánování na starosti, zastupitelstvo ve čtvrtek rozhodne jen o několika úsecích stavby. „Zbylo asi sedm míst, kudy mohou silnice vést. Je proto třeba domluvit se na nejlepší variantě. Návrh postoupíme ministerstvu pro místní rozvoj, které jej nemusí schválit. Pokud ale kývne, bude následovat veřejná debata. O konečné podobě R 43 a R 52 pak rozhodneme v červnu příštího roku,“ odhadl Macek.

Oba projekty jsou podle něj pro vedení kraje prioritní. upozornil však, že stavět se v nejbližších letech stejně ještě nezačne. Opatrný byl i mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. „Připravujeme dopravní superkoncepci, kterou zveřejníme v polovině ledna. Je předčasné uvažovat nad tím, která stavba je důležitější, a která dostane peníze dříve,“ řekl Ptačinský.

Favorité a odepsaní

Přestože Macek zdůraznil, že v posledních měsících jednal se zástupci každé z dotčených obcí, některé z nich postup kraje pobouřil. Podle nich předem dává přednost některým variantám výstavby před jinými. „Je to nevhodný zásah do procesu územního plánování. A také urážka starostů, kteří ještě neměli možnost se k věci oficiálně vyjádřit,“ řekl Brňan Petr Firbas, který patří k dlouholetým kritikům bystrcké varianty R43.

Spokojená není ani starostka Bavor na Břeclavsku Hana Koňaříková. „Jsme proti. Pro nás to znamená, že R52 povede kolem chráněné oblasti. Unikátní krajinu Pálavy, která je klíčová pro turistický ruch, to v podstatě zničí,“ upozornila Koňaříková.

Podle ní je výhodnější přenést část břemene z vozovek na dráhu a kamiony, které jižní Moravou pouze projíždějí, přepravovat vlaky. „Pokud jde o silnice, jako nejmenší zlo vidím trasu směřovanou na Znojmo. Vede mimo obce, z dálnice by řidiči sjeli přímo do Rakouska. Takhle pojedou další lednicko–valtickým areálem kilometry navíc,“ dodala Koňaříková.

Podobně to vidí i bývalý starosta Dolních Dunajovic František Bařina. „R52 přitom není jen silnice z Pohořelic do Mikulova. Patří k transevropským tahů, které nás spojují s Estonskem, Polskem a Balkánem. Schválit původní variantu znamená další příliv kamionů do Brna. Už dřív jsme toto řešení kritizovali, přesto je chce kraj zanést do územního plánu bez předjednání s veřejností,“ namítl Bařina.

HELENA ČTVRTEČKOVÁ
LUCIE HRABCOVÁ