„Schválili jsme rekonstrukci silnic druhé a třetí třídy, které spravuje Jihomoravský kraj. Po náročné zimě letos kraj poskytne finanční krytí ve výši 862 milionů a 243 tisíc korun. A to včetně evropských dotací, bez nichž by byla suma mnohem nižší," vyčíslil částečné řešení silně diskutovaného tématu náměstek hejtmana Stanislav Juránek.

Podle Juránka se budou opravy týkat 138 kilometrů silnic v Jihomoravském kraji. Mezi největšími akcemi na Břeclavsku bude oprava mostu nad železniční tratí v Šakvicích, průtah Bulhary a Velkými Němčicemi či silnice mezi Lednicí a Podivínem.

Mezi opravovanými úseky bude i silnice mezi Starovičkami a Nosislaví. Ta podobně jako jiné trpí tranzitní kamionovou dopravou. Autodopravci totiž šetří a namísto po placené dálnici posílají řidiče po silnicích druhé třídy.

„V těchto dnech pracujeme na dokončení iniciativy, která chce ze silnice II/425 kamiony dostat pryč. Jedná se o sdružení osmi starostů osmi obcí, kterých se problémy týkají. Konkrétně jde o Starovičky, Hustopeče, Velké Němčice, Nosislav a další obce na silnici až po Rajhrad," vzkázal starosta Hustopečí Luboš Kuchynka.

Podle něj budou starostové cílit na změny v pravomocích obcí ve spojitosti s dopravními problémy. Pokud se jim věc podaří, budou moct na silnicích například omezit tonáž vozidel nebo úplně zakázat vjezd nákladním autům.

„Stále slýcháme, že legislativa odsunutí kamionů z obcí nedokáže vyřešit. Spolu s krajem, Ředitelstvím silnic a dálnic a ministerstvem dopravy to podle mne ale musí jít. Chce to jen optimistický náhled na věc. Lidem budou jinak nadále praskat domy a silnice se budou do nekonečna opravovat," byl přesvědčený Kuchynka.

Jako o „dopravních evergeenech" by se dalo hovořit v souvislosti s vybudováním obchvatu kolem Břeclavi a proměnou rychlostí silnice R52 v dálnici, která by spojila Brno s Vídní přes Mikulov. Oba záměry však stále naráží na připomínky ohledně dopadů na životní prostředí. To potvrdili i radní a starostové na čtvrtečním zasedání.

Společným problémem Břeclavska jsou podle nich i neschválené Zásady územního rozvoje kraje. „S tím souvisí právě i téma obchvatu Břeclavi a umístění veřejného logistického centra. Kromě toho se dotýká i transformační stanice v Poštorné či plynovodu v Dolních Dunajovicích," dodal krajský radní Antonín Tesařík.