Lidé v aplikaci uvidí počet zasahujících vozidel, která jsou vybavená sypací nástavbou a sněhovou radlicí v terénu, jaká je jejich aktuální poloha a viditelný bude i stav ošetřených úseků.

„Naši krajští cestáři využívají obdobný systém už deset let. Mohou tak v reálném čase sledovat, kolik aut v terénu zasahuje a zjistit jejich interní popis. Vzhledem k tomu, že zejména během zimní údržby je zájem o tyto činnosti silničářů enormní, rozhodli jsme se systém přenést na webové stránky, kde bude nonstop přístupný komukoliv,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jiří Crha.

Podívejte se, jak si reportér Deníku projel krátkou trasu s posypovým autem:

Zdroj: Deník/Michal Hrabal

Podle náměstka ředitele krajských silničářů Milana Macháčka lidé najdou mapu, která poskytuje informace o zimní údržbě na webu Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje, konkrétně pod odkazem pohyb vozidel zimní údržby. „Je tam spousta možností nastavení mapy. Mapa se aktualizuje po deseti minutách. Přenos GPS souřadnic nějakou dobu trvá," poznamenal Macháček.

Systém zobrazuje informace o ošetření silnic, jedná se tedy o posyp nebo pluhování. Úseky se zbarvují do různých barev. Například do odstínů fialové v okamžiku, kdy se auta po silnici pohybují a nemají zapnutý posyp nebo neprovádí pluhování.

Jedná se tedy o takzvanou kontrolní jízdu. „Během ní může auto při zjištění závady ve sjízdnosti přejít do režimu údržby. V případě, že se úseky zbarvují od zelené přes červenou, modrou až po žlutou, tak auta silnici posypávají nebo pluhují,“ nastínil ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák.

Ve správě mají čtyři tisíce kilometrů silnic

Časová osa ošetření jednotlivých úseků vychází z vyhlášky, která stanoví, že úseky zařazené do příslušného pořadí důležitosti musí být ošetřeny v případě prvního pořadí do tří hodin, druhého pořadí do šesti hodin a třetího pořadí do dvanácti hodin. „Máme ve správě takřka čtyři tisíce kilometrů silnic, sto jedna okruhů, a tedy sto jedna vozů. Pokud nastane kalamita, nejsme schopní všechny silnice obsloužit během pár minut," doplnil Hanák.

Zveřejněná mapa zobrazuje pohyb aut silničářů, která zajišťují údržbu na silnicích druhé a třetí třídy mimo území města Brna.

Snímek je ilustrační.
Nezletilá dívka sexuálně uspokojovala muže z Vyškova, kumpáni pak vytáhli zbraně

Společnost Brněnské komunikace má od zimního období 2023/2024 nového dodavatele systému GPS, který se momentálně neshoduje s tím našim, o vzájemném sladění dat budeme ještě jednat,“ zmínil Hanák.

Reportér Deníku si projel i krátkou trasu s posypovým autem z Brna do Moravan a zpět. „Teď tam mám zhruba sedm tisíc litrů solanky," řekl řidič vozu.

Zdroj: Deník/Michal Hrabal