To je jeden ze závěrů časopisu dTest, který testoval nafukovací sedačku Gumotex Bedi určenou pro děti od patnácti do šestatřiceti kilogramů. Výsledky jsou tristní: dopadla nejhůře ze všech zkoumaných výrobků.

Hodnocení kvality? Nedostatečně.

Ochrana dítěte? Nedostatečně.

„Při čelním nárazu v rychlosti padesát kilometrů v hodině se figuríně (tříletému dítěti) usazené v sadačce Bedi pás zařízl do krku. Ani větší figurína (desetileté dítě) čelní náraz ´nepřežila´. Bederní část bezpečnostního pásu se jí zařízla do břicha," popisuje výsledky zkoušek dTest.

Při bočním nárazu dokonce podle popisovaných následků autosedačka z Břeclavi neochrání dítě vůbec.

Gumotex přiznává, že s nedůvěrou k nafukovací dětské sedačce se setkává už od její premiéry v roce 2009.

„Autosedačka prošla ještě před uvedením na trh náročnými crash testy. Po úspěšných testech v homologační zkušebně prováděnými organizacemi DEKRA a TÜV byla schválena pro použití v dopravě, což potvrdilo ministerstvo dopravy vydáním osvědčením o homologaci," bránil Bedi Horníček.

Podle něj je nafukovací autosedačka zkonstruována jako skladné, rychle použitelné zařízení. Zákazníci ji využívají například jako pohotovostní nebo záložní. Její skladnost a pohotovost použití není, jak tvrdí, v rozporu s požadavky na kvalitu výrobku a bezpečnost dítěte.

„Testy německé organizace ADAC, které využívá občanské sdružení spotřebitelů dTest, a homogolační zkoušky vycházejí ze dvou různých metodik. Testy ADAC jsou výrazně přísnější než požadavky pro homologační zkoušky dané legislativou," objasnil Horníček rozpor ve výsledcích.

Přesto se Gumotex před časem rozhodl kontroverzní sedačku pro děti už dále nevyrábět. „Výrobu jsme letos odprodali, teď ji dělají jinde v licenci. Pro nás to byla okrajová záležitost. Za tři roky jsme prodali asi kolem jedné tisícovky autosedaček," sdělil vedoucí kanceláře generálního ředitele Gumotexu.

Nafukovací Bedi mají dnes ve výbavě třeba i sanitky záchranné služby nejen v Jihomoravském kraji. „Řeší nám to problémy se skladováním, vozit pevnou autosedačku není technicky možné. O žádných potížích při běžném provozu nevím. Co by se stalo při nehodě sanitky vezoucí dítě, to netuším. Taková situace ještě nenastala," reagovala mluvčí jihomoravských záchranářů Barbora Zuchová.

I když Gumotex už sedačku nevyrábí, jeho vývojáři hledají další inovace pro zvýšení bezpečnosti a překonání nedůvěry části zákazníků. „V květnu 2012 se nám podařilo úspěšně rozšířit homologaci. Autosedačka byla doplněna o spony pro vedení autopásů, které zamezují vedení pásu přes břišní oblast dítěte. Tato novinka je připravena k uvedení na trh v nejbližším období," prozradil Horníček.