Pro bobry to má být neproniknutelná překážka. Napevno umístěná mříž přes řeku na soutoku Zámecké a Staré Dyje v lednickém parku ovšem zastaví i lodní dopravu. Společnost 1. Plavební tak nebude moct jezdit až k turisty hojně navštěvovanému minaretu.

„Lidé z Národního památkového ústavu nám oznámili, že to tak zkrátka bude. Ochrana parku je prioritní a musíme se tomu přizpůsobit. Snažili jsme se o dohodu, ale to nevyšlo,“ sdělil Jaroslav Martinek z 1.Plavební, která vozí návštěvníky parku lodí.

Delší trasa vede od turbíny k Janohradu a druhá končí na Staré Dyji nedaleko minaretu. Právě ta se vybudováním protibobří stěny podstatně zkrátí.

„Budeme hledat možnost, jak dál lodní dopravu provozovat, i když dojde k přerušení řeky. Bude nutné dohodnout se s památkáři, kde se dá jinde umístit přístavní molo,“ poznamenal Martinek. Pokud se lodníci dočkají vstřícnosti, vznikne přístav v místech, kde byl již před prodloužením plavební trasy k minaretu. Cestující tak k vyhlídkové věži budou muset ujít ještě zhruba tři sta metrů.

Přizpůsobí se

Lodníci podle Martinka rozhodně nechtějí blokovat výstavbu česlové stěny. „Sami vnímáme potřebu ochrany před bobry. Jsme připravení přizpůsobit se a doufáme, že památkový ústav vyjde vstříc s povolením umístění přístavního mola, abychom mohli oblíbené jízdy v udržet,“ poznamenal jednatel 1. Plavební.

Lodníci navrhovali vybudovat přes řeku pohyblivé zařízení s možností otevření, přes které se lodě bez problémů dostanou. Jenže to neprošlo.

Důvod, proč památkáři nakonec zvolili řešení s pevnými česly, se v pondělí Břeclavskému deníku přes veškerou snahu nepodařilo zjistit.

Podle správce lednického parku Otto Bernada byla varianta pohyblivého zařízení podmíněná tím, že provozovatel lodní dopravy doplatí rozdíl v ceně. Automatika je totiž podstatně dražší.

„Vznikla i studie pohyblivých česlic. Navrhovali jsme, že toto zařízení může obsluhovat i nějaký náš člověk. Může se otevírat i manuálně. Tím by se ušetřilo,“ nechal se slyšet Martinek. Tato studie však podle něj neprošla.

Správce lednického parku se nechal slyšet, že pro něj bude pevná česlová stěna v korytě řeky znamenat komplikaci. „Budou se na ní zachycovat větve,“ vylíčil s tím, že překážka v řece bude mít vliv také na migraci ryb. „Menší projdou, ale větší se asi nebudou moct dostat směrem nahoru,“ dodal Bernad, který zároveň podotkl, že pokud bude zařízení fungovat, správě parku se uleví. Škody, které bobr uvnitř parku páchá jsou milionové.

V mechanicky ovládaný systém přehrazení Zámecké Dyje kromě lodníků doufala i kastelánka lednického zámku Ivana Holásková. Plavby podle ní návštěvníky zámku lákají. „Byla by škoda, kdyby plavby po řece, které jsou tolik atraktivní pro lidi, skončily. Mě osobně by to hodně mrzelo,“ podělila se o svůj názor.