Dlouhá táhlá rovinka, která řidiče ještě před cedulí značící konec či začátek obce svádí šlápnout na plyn. Nejeden z nich touze vytočit motor do vyšších otáček v Břeclavské ulici v Lednici podlehl. Více jak dvě stovky aut zde nabraly rychlost přesahující sto kilometrů v hodině. Přes čtyři a půl tisíce řidičů se nezdráhalo projíždět rychlostí přes sedmdesát, a jeden výtečník se tudy prohnal dokonce téměř sto šedesátkou.

I tento údaj vyplývá z obsáhlých statistik specializované firmy zabývající se sčítáním dopravy. Ta v obci v srdci Lednicko-valtického areálu prováděla po dobu jednoho týdne v červenci měření nejen v Břeclavské ulici, ale na všech vjezdech a výjezdech.

Ledničtí si studii dopravní vytíženosti nechávali zpracovat cíleně. „Víme, že je u nás provoz velký, a přemýšlíme také o dokončení roky plánovaného obchvatu. Pro měření jsme vybrali záměrně začátek července, kdy bývá dopravní zátěž největší. Protože s tím chceme do budoucna něco dělat, je nutné, abychom měli k dispozici data, z nichž budeme moci vycházet,“ zdůvodnil starosta obce Stanislav Straškrába.

Výsledky vedení obce v mnohém nemile překvapily. „To, že tudy projede hodně aut, vnímáme všichni. Ať už při přecházení silnice, nebo vyjíždění z vedlejší na hlavní. Co nás ale opravdu udivilo, jsou naměřené rychlosti při vjezdu a výjezdu do obce a z obce. Když se údaje takto shrnou, vypadá to šíleně,“ připustil starosta.

Každá z ulic, ať už šlo o Mikulovskou, Valtickou, 21. dubna či Břeclavskou, měla svého rekordmana. V Mikulovské zaznamenalo měřící zařízení nejvyšší rychlost 100,6 kilometrů v hodině. V ulici Valtická to bylo 145,3 kilometrů v hodině a v ulici 21. dubna 122,5 kilometrů v hodině. Vůbec nejvíce šlápl na plyn řidič v ulici Břeclavské. Jeho tachometr se zastavil na rychlosti 157,6 kilometrů v hodině.

Čtyřicítka namísto padesátky

Jakkoli děsivě čísla působí, podle dopravních policistů se údaje naměřené v Lednici nevymykají těm, která strážci zákona zaznamenávají i v dalších obcích na Břeclavsku. „Takto výrazná překročení rychlosti se opravdu objevují, nejčastěji ve večerních a nočních hodinách. A to i přesto, že pokuty za ně jsou výrazně vyšší než dříve. Lednice je specifická spíše v tom, kolik aut tudy projíždí,“ řekl Deníku Luděk Pazourek, vedoucí břeclavského dopravního inspektorátu.

Faktem je, že Lednicí během jediného prázdninového týdne projelo více jak sto padesát tisíc aut. Vůbec nejvíce vozidel zaznamenala měřící zařízení na vjezdech i výjezdech v ulici 21. dubna, tedy na spojnici Lednice s Podivínem. A to téměř šestačtyřicet tisíc.

„V závěrečné zprávě nám společnost Dopran CZ, která pro nás měření zpracovávala, potvrdila, že je u nás doprava oproti jiným obcím výrazně vyšší. Ze statistik také vyplývá, že je zde v docela velké míře překračovaná nejvyšší povolená rychlost. Rád bych podotkl, že tou je ve velké části Lednice čtyřicet kilometrů v hodině, nikoli padesát,“ poznamenal místostarosta obce Zdeněk Loukota.

Ledničtí nyní budou hledat řešení, která by obci s dominantním pohádkovým lichtenštejnským zámkem mohla ulevit. „Konkrétně to vymyšlené ještě nemáme. Určitě budeme zvažovat radary k úsekovému měření rychlosti, retardéry, zpomalovače a podobně,“ nastínil Straškrába.


Nahrává se anketa ...

Zamýšlený obchvat by mohl pomoct

Právě úsekové měření rychlosti je i podle šéfa břeclavské dopravky ideálním způsobem, jak provoz na vjezdu a výjezdu z obce zklidnit. „Radar je opravdu účinný. Dalšími alternativami by na místních komunikacích mohly být vjezdové brány či jiné prvky jako šikany, příčné prahy či vjezdové ostrůvky s větším vyosením tak, aby musel řidič manévrovat. Všechny tyto prvky přinutí řidiče, aby jel pomaleji,“ uvedl na příkladech Pazourek.

Dalším způsobem, jak donutit řidiče zpomalit, je pravidelné radarové měření. „Cítíme, že je v Lednici potřeba měřit častěji. Vyjíždíme sem v ranních i večerních hodinách, ale nejsme s to pokrýt celý den. Vedení obce by si ovšem mohlo zažádat o schválení míst k měření. Na těch by pak mohla stávat a kontrolovat i jejich obecní policie. Podobně to funguje s městskou policií třeba v sousedních Valticích nebo v Mikulově,“ poradil šéf dopravního inspektorátu.

Pomoci by mohl i zamýšlený obchvat, který by podle něj svedl poměrnou část tranzitní dopravy ven z obce. Jeho vybudování se s různou intenzitou v Lednici skloňuje desítky let.

„O tom, kde v budoucnu vzniknou obchvaty, probíhají jednání i na kraji. V případě, že by v nejbližších letech počítali s Lednicí, chceme být připravení. I proto jsme si nechali zpracovat tuto studii,“ zdůvodnil Loukota.

Obchvat by podle jeho slov mohl vést z Břeclavi na Valtice. „Možná by se dál stáhnout i Mikulov. Směřovat by mohl ze zadní části Valtic a ústit by mohl až za lázněmi za Lednicí,“ naznačil místostarosta.

Dalším opatřením je pak třeba dobudovávání chodníků. Nový chodník mají od loňského roku kupříkladu obyvatelé Mikulovské ulice. A to po konec zastavěné části obce. „Ovšem u lázní v Břeclavské ulici žádné chodníky zatím nemáme. Počítáme však s tím, že je postavíme až po nově zastavěnou část, jakmile krajští silničáři dokončí opravu silnice na Charvátskou Novou Ves,“ prozradil Loukota.

VÝSLEDKY MĚŘENÍ V LEDNICI

ulice Mikulovská:

  • celkem projelo 41 950 aut
  • do Lednice vjelo 21 051 aut
  • do Mikulova mířilo 20 899 aut
  • měření rychlosti v ulici Mikulovská vykazovalo vysoké překračování povolené rychlosti, nejvyšší povolenou rychlost 40 km/h překročilo více než 70 % vozidel
  • nejvyšší naměřená rychlost byla 100,6 km/h

ulice Valtická:

  • celkem projelo 27 241 aut
  • do Lednice mířilo 12 747 aut
  • na Valtice jelo 14 494 aut
  • cyklistů bylo v obou směrech jízdy 674
  • měření rychlosti prokázalo i zde vysoké překračování povolené rychlosti, kdy více než 90 vozidel jelo vyšší než 100 km/h, 3 308 vozidel jelo rychlostí mezi 70 – 100 km/h
  • nejvyšší naměřená rychlost byla 145,3 km/h

ulice 21. dubna: 

  • celkem ji projelo 45 567 vozidel
  • do Lednice mířilo 23 752 aut
  • do Podivína jelo 21 815 vozidel
  • cyklistů zaznamenala měřící zařízení v obou směrech jízdy 2 094
  • i zde řidiči výrazně překračovali nejvyšší povolenou rychlost 40 km/h, rychleji jelo více než 79 % vozidel
  • nejvyšší naměřená rychlost byla 122,5 km/h

ulice Břeclavská:

  • celkem jí projelo 36 262 vozidel
  • do Lednice mířilo 17 543 aut
  • do Břeclavi pak 18 719 vozidel
  • motorek zaznamenala měřící zařízení v obou směrech jízdy 1 060
  • i zde bylo potíží překračování nejvyšší povolené rychlosti, která je zde 50 km/h
  • více než 200 vozidel jelo vyšší rychlostí než 100 km/h
  • více než 4 600 vozidel jelo rychlostí mezi 70 – 100 km/h
  • nejvyšší naměřená rychlost zde byla 157,6 km/h

zdroj: obec Lednice, Dopran.cz