Národní památkový ústav nyní plánuje v prostoru jízdáren zřízení hlavní pokladny zámku a vznik návštěvnického centra pro Lednicko-valtický areál, prostor pro výstavy zůstane zachovaný. „Část místa bychom rádi využili jako badatelnu archivu Lednicko-valtického areálu,“ nastínila mluvčí ústavu Dagmar Šnajdarová.

Zámecké jízdárny v Lednici přejdou pod správu památkářů. Na budoucí návštěvnické centrum jsou zvědaví i turisté. Například Michal Poláček z Olomoucka. „Naposledy jsem byl v Lednici před lety. Matně si vzpomínám, že pokladny byly tehdy v poměrně skromných prostorách. Pokud se přesunou do zrekonstruovaných zámeckých jízdáren, a pokud se ještě rozšíří o důstojné návštěvnické centrum, rozhodně nejsem proti," zamyslel se.

O jízdárny se po téměř půlmiliardové přeměně v minulém desetiletí staral spolek Multifunkční centrum zámek Lednice, který měl areál v pronájmu až do roku 2026. Památkáři ale smlouvu vypověděli. Ve spolku měl zastoupení Jihomoravský kraj, obec Lednice a Centrála cestovního ruchu Jižní Morava. „Kontrakt skončí ke konci dubna, pokud se nedohodneme na dřívějším termínu,“ konstatovala Šnajdarová.

Správný hospodář

K předání jízdáren do rukou památkářů vyzval lednického starostu Libora Kabáta už minulý rok Okrašlovací spolek v Lednici. Kritizoval špatnou ekonomickou situaci centra, jež bylo kvůli protiepidemickým opatřením uzavřené. „Jednejte jako řádný hospodář. Vraťte zámecké jízdárny v Lednici památkářům,“ vyzval spolek starostu Kabáta, který byl tehdy předsedou představenstva centra.

Napadání své osoby tehdy považoval za zcela nesmyslné. „V době, kdy řada institucí, zvláště těch s kulturně společenským zaměřením, těžce bojuje o přežití, je vyzdvihování podobných problémů jenom čistý hyenismus,“ reagoval Kabát. Ve středu se s ním redakci spojit nepodařilo.

Multifunkční centrum v likvidaci

Jihomoravský kraj podporoval provoz jízdáren po dobu pěti let v době udržitelnosti, která byla tehdy podmínkou udělení dotace. Termín vypršel v lednu 2020.

Multifunkční centrum zámek Lednice je nyní v likvidaci. „Za současné ekonomické situace bylo neúnosné jízdárny dále provozovat. Pro kraj to nebylo efektivní,“ řekl Deníku Rovnost náměstek hejtmana Jan Zámečník.

Sály jízdáren však dál mají sloužit i pro kulturní, vzdělávací a společenské akce. „Domluvili jsme se s Národním památkovým ústavem na využití pro reprezentativní potřeby. V minulosti se tam konalo třeba společné zasedání české a slovenské vlády,“ připomněl Zámečník. Smlouvu podepíší, až skončí ta stávající.

Opravu jízdáren prosazoval tehdejší hejtman Michal Hašek. Areál byl před zásahem v havarijním stavu.

Historie jízdáren v Lednici sahá do konce sedmnáctého století. Tento komplex je nejstarší dochovanou částí zámeckého areálu v Lednici. V průběhu uplynulých padesáti let sloužil jako stáje pro dobytek, sklad zemědělských potřeb, část jako studentská kolej a menza Vysoké školy zemědělské.