Za neetické pokládá muž z Morkůvek rozhodnutí břeclavské lékařky, jež o úmrtí jeho tchána informovala mobilem patřícímu zesnulému muži. Pozůstalé dceři se na displeji rozsvítilo jméno otce. Vážně nemocný muž zemřel před dvěma týdny. Břeclavský deník jméno stěžujícího si muže zná, na jeho přání ho však ponechá v anonymitě.

Muž cítí způsob oznámení jako morální pochybení, kromě ředitelky břeclavské nemocnice Janky Bambasové se proto obrátil i na představitele Jihomoravského kra­je. „Očekávám vyjádření. Chtěl bych, aby se takové případy neopakovaly. Nemyslím si, že jde jen o Břeclav. Kvůli zrušení telegramu musí nemocnice údajně volit nejrychlejší možné řešení," říkal Morkůvčan, jehož manželku jednání velmi zasáhlo. Žádal omluvu.

„Čas postoupil, takže už je to lepší. Tohle si ze zesnulým člověkem ale budete spojovat do konce života. Jde o to, že vám zazvoní telefon s jménem otce, který zemřel. To je kámen úrazu," zmínil pozůstalý muž. Tvrdí, že mu nejde o tresty, nýbrž zamezení takových řešení v budoucnu.

Problém s číslem

Ředitelka nemocnice se rodině omluvila. Uvedla ale, že postupovali v zákonných možnostech: telefonní hovor, sms, mail nebo dopis. Poslední variantou bylo počkat, až příbuzní přijdou za mužem do nemocnice. Pak by našli prázdnou postel, což by podle ní bylo ještě psychicky náročnější. Lékaři se dostali do svízelné situace. „Muž napsal, koho můžeme o jeho zdravotním stavu informovat, u telefonního čísla ale uvedl, že neví. Zemřel v sobotu ráno. Ověřili jsme, zda mají pevnou linku, na kterou bychom mohli volat. Nemají," vysvětlovala Bambasová.

A pokračovala dále. „Pak jsme se snažili zjistit kontakt, měl u sebe mobil. Poslední osoba, kterou volal, měla podle sester být dcera. Vzhledem k tomu, že šlo o starší telefon, lékařka se k číslu neuměla dostat. Bylo tam jen jméno. Zavolala, slušně se zeptala s kým mluví, omluvila se, že volí tuto cestu a sdělila, co se stalo. Nešlo o žádné zneužití mobilu ani běžnou praxi. Přesto jsem se za to hluboce omluvila," doplnila ředitelka.

Mluvčí České lékařské komory Michal Sojka věří, že doktorka se tak zachovala s dobrým úmyslem. „Za normálních okolností se volá příbuzným na uvedené číslo ze služebního telefonu. Někdo by si zase třeba stěžoval, že po dvou dnech přišel na návštěvu k prázdné posteli a chtěl by vědět, proč mu personál nedal vědět, co se stalo. Muž se na nás ale samozřejmě může obrátit. Neviděl bych to však jako výrazné pochybení," uvedl Sojka.

Ředitel valtické nemocnice, jejíž součástí je léčebna dlouhodobě nemocných, Ivo Koneš podobný případ nepamatuje. Za nešťastné však pokládá obě varianty, z nichž měli v Břeclavi na výběr. „Dříve se používaly telegramy. Dnes máme od našich klientů čísla na rodinu, kterou v případě potřeby informujeme. Používáme k tomu samozřejmě služební telefon," oznámil Koneš.