Jízdné kvůli stále vyšším nákladům poroste a vytvoření konkurenčního prostředí nikdo neplánuje. Podobně tomu tak je i v ostatních městech Jihomoravského kra­je.

„Konkurenci v brněnské hromadné dopravě uvítá více než tři čtvrtiny Brňanů. Jedna třetina lidí by přitom nového dopravce využívala hned, zbylé dvě třetiny jej chtějí nejdříve vyzkoušet,“ uvádí studie.

Například Petra Ficová považuje konkurenci v dopravě za cestu k lepším službám. „Když bude autobus jezdit pozdě a špinavý, přijde o zákazníky. Navíc si myslím, že soukromník v konkurenčním boji nabídne nižší cenu,“ řekl Ficová.

Také soukromí dopravci mají o hromadnou dopravu zájem. „Máme dlouholeté zkušenosti s provozováním železniční a autobusové dopravy v městské a linkové ale i komerční oblasti. V případě tendru bychom se rádi zúčastnili,“ uvedl generální ředitel české pobočky společnosti Arriva Ivan Procházka. Zájem má podle ředitele Iva Novotného i společnost Veolia Transport.

Obě společnosti provozují linky například v Londýně. A právě z něj si Brno může vzít příklad. Město totiž pořádá tendry na jednotlivé linky. Podobně je na tom třeba skotské Glasgow či katalánská Barcelona. Tam patří soukromníkům dokonce tramvajová síť.

Ovšem město nemá zájem. „Zavést dalšího dopravce pro tramvaje a trolejbusy je velmi obtížné. V Brně dominuje dopravní podnik, ale v krajské autobusové dopravě konkurence funguje. Některé autobusy soukromých firem obsluhují i brněnské linky,“ upozornil náměstek primátora Robert Kotzian.

#nahled|https://g.denik.cz/50/f7/infografika_mhd_kordis_doprava_brno_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/50/f7/infografika_mhd_kordis_doprava_brno.jpg|Jak se změní ceny MHD v jihomoravských městech od 1. ledna 2012#

Proti je i ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. „Tato služba je ze své podstaty ztrátová. S dalším dopravcem by pravděpodobně vzrostly náklady města na hromadnou dopravu. Navíc si nedokáži představit, podle čeho by dopravci měli linky rozdělené,“ uvedl Havránek.

Podobný postoj mají i ve Znojmě. „O změnách v počtu dopravců ani v ceně jízdného ve Znojmě v současné době neuvažujeme,“ uvedla mluvčí znojemské radnice Renáta Bártová.

Nabídnout město více firmám nehodlá ani Blansko a Hodonín či Vyškov. „Městskou dopravu tu zajišťuje jen společnost Vydos. Je to v regionu jediný silný dopravce, který ji vůbec může zajišťovat,“ řekl vedoucí odboru dopravy vyškovského městského úřadu Petr Buchta.

Namísto konkurence a levnějších jízdenek se Jihomoravané naopak dočkají zdražení. Doprava rozhodnutím kraje zdraží od začátku příštího roku. „Rada schválila záměr upravit tarif tak, že se ceny zvednou o jedenáct procent. Úpravy vyvolala především nutnost reagovat na zvýšení daně z přidané hodnoty,“ sdělil náměstek hejtmana kraje Václav Horák.