Dvaaosmdesátiletý Milan Orel žije s manželkou v bytě v Bratislavské ulici v Břeclavi. S dalšími třemi sousedy se loni na podzim rozhodli vyměnit stará okna za nová, plastová. Dohodli se, vybrali firmu, která požadovala nemalou zálohu. Podle smlouvy měli mít nová okna v listopadu. Nemají. Až výhrůžky soudem vedly k tomu, že firma uspokojila jedinou rodinu. Ostatním dosud nevyhověla.

Nespokojení zákazníci nevědí, co mají dělat. Nepomohly telefonáty ani jiné urgence. Firma vzkazuje: Musíte čekat. Břeclavská pobočka firma OKR okna ovšem zeje prázdnotou už asi dva měsíce. Telefony nikdo nebere. Stejně je tomu i v Hodoníně a Kyjově.

„Po jednom hovoru jsem poznal, že jsme šlápli vedle. Chtěl jsem pana Kučeru. Bylo mi řečeno, že ho neznají. Jeho jméno přitom figuruje ve smlouvě, kterou jsme podepsali. Následovaly další telefonáty a nějaká ženská vždycky přišla s výmluvami. Poslal jsem jim proto dopisy, nakonec i s výhrůžkami, že to dáme k soudu. Přesto se stále nic neděje,“ povzdechl si dvaaosmdesátiletý muž. Jaroslav Kučera je přitom dle obchodního rejstříku jednatelem dotyčné firmy.

Společnost OKR okna má spoustu poboček po celé jižní Moravě. Podle nespokojených lidí se do ní dalo ještě v lednu dovolat. Byť telefonáty měly podle nich vždy společného jmenovatele – výmluvy.

Na prošetření postupu firmy sídlící ve Veselí nad Moravou už putoval podnět na adresu České obchodní inspekce. Za pomoci advokátky ho podal důchodce Milan Orel. Kromě obyvatel čtyř domácností v Bratislavské ulici se ozvali i další zklamaní zákazníci. Lukáš Musil z břeclavského sídliště Na Valtické dal na dveře břeclavské pobočky výzvu dalším nespokojeným zákazníkům ke společnému postupu.

Musil začátkem srpna zaplatil pětašedesát tisíc za nová okna, přičemž montáž se zpozdila a byla nekompletní. Až bylo vše hotovo, začal nacházet další závady. „Opravili to, ale jedním oknem strašně táhne, takže tam musím mít ručník. Opravy dělali asi pětkrát. Slíbili výměnu toho okna, vždycky poslali jinou partu montérů. Asi si mysleli, že ten předtím to není schopen udělat. Všichni montéři se shodli na tom, že nevědí, co s tím. Prostě se musí vyměnit,“ uvedl nespokojený muž.

Při telefonátech ho čekají jen sliby. „Mám informace, je jsou krátce před krachem. Chci na ně podat trestní oznámení a sloučit více poškozených lidí, protože jinak už s nimi nelze jednat. Dám asi i plakátek do Hodonína, protože vím, že tam taky lidé mají problémy,“ poznamenal Musil.

Potíže měli i manželé Samkovi z Uherského Brodu. Jednatel společnosti OKR okna Jaroslav Kučera se letos v lednu jejich nařčení bránil se slovy, že dodavatel na konci roku neposlal reklamované profily. Postiženým zákazníkům slíbil montáž všech oken v následujících týdnech s poskytnutím dodatečné slevy.

Podle Marcely Reichelové ze Sdružení obrany spotřebitelů v takových případech lze od smlouvy odstoupit. „Zákazníci tak mohou učinit, když je zřejmé pozdní zhotovení díla nebo jeho špatné vyrobení a neučinění nápravy v poskytnuté přiměřené lhůtě,“ konstatovala.

Kdo přijde, lomcuje dveřmi zbytečně

Nejen v břeclavské prodejně firmy OKR okna neuspějí zájemci o nová okna. Lidé lomcují zbytečně také s dveřmi poboček v Hodoníně a v Kyjově. Jsou zavřené.

V Hodoníně najdou pouze ceduli, že je z provozních důvodů zavřeno. Na telefonní čísla, která uvádí cedule, se nedá dovolat. Minimálně od ledna je zavřeno i v kyjovské pobočce, kde nevisí už ani žádná informace.

„Chytá tam za dveře denně hodně lidí,“ zhodnotila žena, která má dobrý výhled z protější firmy, jež ale nechtěla být jmenována. „Nejdříve tam viselo, že mají zavřeno z provozních důvodů, potom kvůli nemoci. Teď už tam žádná cedule není,“ dodala ještě.

„Vím, že u nás taková firma operuje, ale nikdy jsme s nimi neměli nic co do činění. Ani nikoho od nich neznám, na rozdíl od jiných okenářských firem ve Veselí,“ řekl místostarosta Veselí nad Moravou Vilém Reichsfeld. (já)

Autoři: JIŘÍ ŠEVČÍK, ELIŠKA WINDOVÁ