Dopravu na horním jezeře pořád jen dotujeme. Navíc je to pro nás daleko a řešíme problémy s umístěním přístavního mola. To všechno jsou podle ředitele Lodní dopravy Břeclav Jana Maděřiče důvody, proč společnost jedná o zastavení vyhlídkových plaveb na horní novomlýnské nádrži.

„Chce to další rozvoj, ale nemáme prostředky na takové investice,“ nechal se slyšet Maděřič. Náklady na modernizaci jsou podle jeho slov obrovské. Větší lodě na jezera a lepší technické zázemí, to si žádá miliony korun.

Vody horního jezera u Pálavy brázdí v sezoně jedna velká loď. Počet turistů, kteří se nechají provézt po nádrži, je přímo úměrný počasí. „Je také jasné, že se lidé rozmýšlí na místě. Musí zaplatit vstupné do kempu a pak ještě zvlášť jízdenku na loď,“ zamyslel se ředitel Lodní dopravy Břeclav.

Lodníky odrazuje i chování samosprávy. Zatímco dvěma úřadům stačí k umístění přístavních mol jednoduchý územní souhlas, pohořelická radnice požaduje stavební řízení. „Vodoprávní úřad chce doložit legalizaci mol,“ vysvětlil starosta nedalekých Pasohlávek Tomáš Ingr.

„Nějaký úředník v Pohořelicích chce dělat stavební řízení. Ale molo je plovoucí zařízení. Není to stavba většího rozsahu, takže stavba jako taková,“ zlobil se Maděřič.

Pasohlávky odmítly

Právě Pasohlávkám už Lodní doprava nabídla k prodeji jak výletní loď, tak mola u nádrže, vedle níž funguje turisty hojně navštěvovaný autokemp Merkur. „Naše obec na to nemá prostředky. Nejsme charita, abychom platili všechno. Třeba přijdou další podnikatelé s jiným nápadem,“ reagoval starosta obce, která provozuje největší autokemp v republice.

Vodní hladinu horní novomlýnské nádrže křižovala v minulých letech loď Věstonická vVuše. Dolní jezero zase pravidelně odhaluje návštěvníkům své krásy z paluby Pálavy a také menší lodi nazvané Děvín. Ta je také připravená přijet na pomoc, pokud například její větší sestru potkají na trase potíže.

Lodní doprava Břeclav částečně žije z peněz, které jí formou dotace poskytne město Břeclav. Tedy jen co se týče linky Břeclav – Janohrad. Za bývalého vedení města firma dostala půl milionu korun ročně, nová radniční garnitura přišla s úspornějším plánem. „Na lodní dopravu dáme letos 260 tisíc korun. Loni to bylo dvě stě tisíc korun,“ sdělil břeclavský místostarosta Luboš Krátký.

„To zabezpečí linky po Dyji – k Janohradu a zpět – na tři letní měsíce. Už to nepokryje zimní plavby,“ poznamenal Maděřič. Podle něj mohou nastat i různé mimořádné situace, kdy se lodníci musí rychle přizpůsobit. „Lodě třeba kvůli deštivému počasí nevyjedou a od Janohradu někdo volá, že tam stojí deset lidí a chtějí svézt,“ nastínil ředitel Lodní dopravy Břeclav.

Krátký ubezpečil, že vedení města chce plavby po Dyji jako jedno z turistických lákadel Břeclavi rozhodně zachovat. „Při každé příležitosti se tento projekt snažíme zpopularizovat,“ podotkl.