Po dvou a půl letech konečně ví, jak na logistiku. Tak by se dal shrnout výsledek mezinárodního projektu Redetral, jehož vedení se ujalo město Břeclav.
Představitelé Břeclavi, Jihomoravského kraje, slovenské Žiliny, irského regionu Jihovýchod, portugalského regionu Amave, štýrského svazku obcí Ratschendorf a německého logistického centra Klok se včera setkali v Břeclavi, aby předvedli, co přinesla jejich spolupráce.
Vysvětlit přínos projektu s rozpočtem téměř devět set tisíc euro nezasvěceným ovšem nebylo lehké. „Jde o takzvaný měkký projekt, jeho výsledkem nejsou žádné stavby. Šlo o to zjistit, jak může logistické centrum v tom kterém regionu fungovat,“ snažil se přiblížit cíl projektu jeho koordinátor Tomáš Mečíř.

Břeclav se stala prvním městem z „mladých“ států Evropské unie, které se ujalo vedení tak velkého projektu. V jihovýchodní části města má totiž vzniknout logistické centrum využívající polohy Břeclavi na křižovatce evropských koridorů.
„To zajistí obslužnost celého regionu včetně Slovenska a Rakouska a napojí ho na celou Evropu,“ slibuje si místostarosta Břeclavi Zbyněk Humlíček. Břeclavští podle něj díky projektu naplánovali tři důležité kroky – stavbu obchvatu města, novou spojku Břeclavi a Poštorné a přesun autobusového nádraží blíže k vlakovému.

S podobným plánem jako Břeclavští šli do projektu i Žilinští. Ti plánují výstavbu logistického centra za přibližně sto třicet milionů slovenských korun. Břeclavské logistické centrum má být ale větší, a tím pádem i dražší. Podle Mečíře by mohlo přijít na sedm set dvacet milionů korun. Částka ovšem nezahrnuje peníze na výkup pozemků, který již začal.

K devětadvaceti hektarům logistického terminálu mají v budoucnosti přibýt plochy s komerčními areály pro výrobu a služby. „Dopravní obsluhu budou zajišťovat spoje městské hromadné dopravy s návazností na ostatní regionální autobusové i vlakové spoje,“ plánuje vedoucí úřadu územního plánování břeclavské radnice.

Účastníci včerejší slavnostní prezentace výstupů projektu Redetral, jehož název je zkratkou anglického názvu Regionální rozvoj a dopravní logistika, si spolupráci pochvalovali.
„Jedním z přínosů pro mě bylo už to, že jsem zjistil, že něco jako Břeclav vůbec existuje. O této důležité křižovatce jsem dřív neměl ponětí, takže jsem si rozšířil obzor,“ poznamenal vtipně projektový manažer logistického centra Klok Martin Brandt.

Radní Jihomoravského kraje Anna Procházková dodala, že poznatek, že Břeclav má potenciál sehrát roli centra trojúhelníku Bratislava – Vídeň – Brno, není novinkou. „Na úrovni kraje se to řeší už deset let a byla by škoda této polohy nevyužít. V současnosti se řeší dílčí kroky, jako je vznik obchvatu Břeclavi nebo dálničního tahu na Brno. Teď půjde o to, jak získat peníze,“ podotkla Procházková.
Břeclavští a jejich partneři hodlají ve spolupráci pokračovat. Mečíř prozradil, že v současnosti už se chystá projekt s názvem Redetral II.