VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lyžování mezi vinicemi? Pro děti, nadšenci volí Alpy

Jižní Morava /INFOGRAFIKA, ROZHOVOR/ - Milovníci sjezdového lyžování mají na jižní Moravě složitou situaci. Buď se musí spokojit s deseti malými areály s nenáročnými sjezdovkami, nebo jet za lepším až stovky kilometrů daleko.

13.11.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Aleš Vaníček

Lyžařská sezona na jihomoravských sjezdovkách ještě nezačala, zaměstnanci center už se na ni ale připravují. V Němčičkách na Břeclavsku položili umělý povrch, na kterém mohou lidé jezdit i bez sněhu. „Sezona může začít. Vlek pravidelně spouštíme poslední týden v listopadu, kdy pořádáme i burzu sportovních potřeb,“ uvedl Jaroslav Stávek ze Sokolu Němčičky. Tamní sjezdovka je s nadmořskou výškou 180 metrů nejníže položená ve střední Evropě.
Vlekaři v ostatních devíti jihomoravských skiareálech zatím marně čekají na sníh. Nebo alespoň na mráz, aby mohli uměle zasněžovat.

Z Brna, především jeho severních částí, mají lyžaři nejblíže ke dvacet kilometrů vzdálenému vleku v Hořicích na Blanensku. „Ve všední den funguje jen odpoledne. Ale protože je to opravdu blízko, jezdím tam s dcerami lyžovat i na chvilku po škole,“ pochvaluje si Jaroslav Pokorný z Brna svah, který je ideální pro začátečníky a nenáročné sportovce.

Malé Brno

Před časem byly oblíbeným centrem brněnských lyžařů také Čenkovice v Orlických horách. V osmdesátých letech jim lidé o víkendu přezdívali Malé Brno. V poslední době Čenkovice znovu začínají být populární. „V zimě tam pořádáme jednodenní zájezdy a lidem se tam líbí,“ uvedl Miroslav Hrnčíř z brněnského Sokola Ořešín.

Poměrně blízko do hor mají sportovci z Vyškovska. Lyžovat jezdí na Slovensko nebo do areálu Stupava u Uherského Hradiště. „Jsou tam čtyři sjezdovky a svah bývá uměle zasněžovaný. Díky osvětlení se na něm dá lyžovat i v noci,“ prohlásil Petr Klimeš z Vyškova.

Lyžaři, kteří si potrpí na delší a prudší svahy, míří z jižní Moravy raději do Rakouska. Například Jan Daliborský ze Znojma jezdí do 250 kilometrů vzdáleného Lackenhofu. „Je to docela blízko a jsou tam všechny typy sjezdovek od modré po černou,“ řekl Daliborský.

To, že je Rakousko hlavní oblastí, kam Jihomoravané míří za lyžováním, potvrzují i cestovní kanceláře. „Lidé vyhledávají blízká střediska jako je Semmering nebo Hochkar. Ten je však vyhlášený špatným počasím. Už loni nás překvapilo, že mnoho zákazníků raději dalo přednost Rakousku před Itálií. Vybrali si ho především kvůli kratší vzdálenosti,“ uvedl jednatel brněnské cestovní kanceláře Čestyl Pavel Hégr.

O zájezdy do Itálie nebo Francie mají Jihomoravané zájem jen tehdy, pokud trvají déle než týden. Německo je pro ně úplně nezajímavé, protože je příliš daleko a navíc je dražší než jiné alpské země.

V poslední době také cestovky upouštějí od nabídek zájezdů na Slovensko. „Třeba Chopok sice má parametry alpského střediska, ale tamní služby jsou horší než v Rakousku,“ vysvětlil důvody menšího zájmu Hégr.

Lyžování na sídlišti

Lyžaři z Brna ale možná za pár let hodí starosti s cestováním za hlavu a k vlekům dojedou trolejbusem. U sídliště Vinohrady má vzniknout nový skiareál. „Ideální by bylo, kdyby na něj dalo město peníze už v roce 2011. Sjezdovka by pak mohla vzniknout docela rychle,“ řekl místostarosta Vinohrad Jiří Pustina.

#nahled|https://g.denik.cz/50/dd/infografika_sjezdovky_morava_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/50/dd/infografika_sjezdovky_morava.jpg|Kde mohou Jihomoravané lyžovat na sjezdovkách#

Na běžky jezdí Brňané i tramvají

Když se v poloprázdných brněnských tramvajích časně ráno objeví lidé ve větrovkách a s úzkými lyžemi, znamená to jediné: hurá do stopy, za Brnem napadl sníh.

Zatímco sjezdoví lyžaři musí jezdit do středisek autem, běžkaři se spokojí s příměstskými lesy. Podmínky jim tam vyhovují. „I když to ve městě nevypadá, nad brněnským Útěchovem bývá sníh i stopy parádní. Už se nemůžu dočkat, až nasněží,“ těší se na sezonu brněnský běžkař Kamil Morávek.

V Brně se dá běhat na lyžích ještě v Kohoutovicích, a když mrzne, tak i na Brněnské přehradě. „V Kohoutovicích jsou tratě značené od fotbalového hřiště, v Útěchově směrem na Vranov, Ořešín nebo Soběšice,“ popisuje Oldřich Dušek z lyžařského klubu Start Brno.

Prošlapat si stopu ale musí každý běžkař sám, na udržování tratí nemá ani jeden ze tří brněnských běžeckých oddílů peníze. „Běžkaři s tím ale nemají problémy. Podle stop třeba v Útěchově si myslím, že běžecké lyžování a pohyb na čerstvém vzduchu má v Brně mnoho příznivců,“ dodává Dušek.

Jinak ale jižní Morava za ráj běžeckého lyžování neplatí. V okolí Břeclavi nebo Kyjova na Hodonínsku je něco takového skoro utopie. „Sněhu bývá málo, na běžky jezdíme do hor, do Krkonoš nebo do Jeseníků,“ dodal Milan Pravda z Bzence.

Lépe jsou na tom běžkaři na Blanensku. Přírodní běžecké tratě upravují jak ve skiareálu v Hořicích, tak v Olešnici. „V prvním středisku jsou tři kilometry tratí, v Olešnici se běhá už na čtyřiačtyřiceti kilometrech,“ uvedla Jarmila Nováková z informačního centra v Olešnici.

Pokud si ale chtějí běžkaři z jižní Moravy užít pořádné sněhové tratě, jezdí hlavně na Vysočinu. Nové Město na Moravě nebo Skiareál Svratka nabízí přes dvě sta kilometrů denně upravovaných tratí. Trasy připravují zaměstnanci areálu rolbou pro klasický styl běhu na lyžích. Na křižovatkách jednotlivých cest jsou umístěné turistické rozcestníky s oranžovými směrovkami.

Trénovat na Vysočinu jezdí i sportovní oddíly z Brna. „Když je sníh i na jižní Moravě, scházíme se v sobotu za Brnem. Když ale není, odjíždíme si zaběhat právě do Nového Města na Moravě,“ dodala brněnská trenérka běžeckého lyžování Lenka Nejezchlebová.

Brněnský instruktor lyžování Tomáš Pohořelský říká: I na mírných svazích mají být povinné lyžařské helmy

ROZHOVOR
- I dítě z brněnského paneláku nebo jihomoravské vesnice ležící uprostřed polí se může naučit lyžovat. Je o tom přesvědčený instruktor lyžování Tomáš Pohořelský z Brna. „Své děti ale ke sportu především musí dovést rodiče,“ říká Pohořelský.

Jižní Morava nemá žádné velké hory a jen pár krátkých sjezdovek. Není to pro děti, kteří se zde chtějí naučit lyžovat, nevýhoda?

Určitě to mají složitější, protože nemají svahy tak blízko domova jako děti na horách. Hodně ale záleží na tom, jak se k lyžování staví rodina. Ideální je, když rodiče lyžují a berou děti na sjezdovku. Pak z nich mohou být stejně dobří lyžaři jako z dětí, které mají lyže v předsíni od narození.

Má smysl jezdit jednou na základní a jednou na střední škole na lyžařský výcvik?

Určitě. Člověk by měl umět od všeho trochu, nikdy neví, kdy se mu lyžařský kurz bude hodit. Děti mají za sebou dva týdny lyžování s výkladem instruktorů a naučí se alespoň základy běžeckého i sjezdového lyžování.

Co je na lyžování nejtěžší?

Je to úplně jiný pohyb než chůze. Ale jezdit na kole se také naučíme a s lyžováním je to podobné. Hůře se učí dospělí, děti to mají jednodušší.

Na co by ve výbavě neměl lyžař zapomenout?

Jednoznačně na lyžařskou helmu. U dětí bych ji i na mírných sjezdovkách jižní Moravy rád viděl povinně. Je to výborná věc a pojišťovny na ni přispívají. Podle stylu jízdy pak doporučuji i chrániče páteře nebo kolen.

Autor: Gabriela Peringerová

13.11.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Sociální pracovník 25 000 Kč Sociální pracovníci specialisté v oblasti péče o seniory (kromě péče o zdravotně postižené) Sociální pracovník specialista v oblasti péče o seniory. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 27000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme min. vyšší odborné vzdělání sociálního směru, praxe vítána, benefity v oblasti stravování- obědy zdarma. Pracoviště: Seniorprojekt s.r.o. - 01, 691 83 Drnholec. Informace: Kateřina Řezníčková, +420 733 743 196. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 17 850 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladový operátor - řidič manipulační techniky. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17850 kč, mzda max. 18860 kč. Volných pracovních míst: 15. Poznámka: První kontakt: osobně (v místě výkou práce), telefonicky (Pracovní dny od 9,00 do 16,00) nebo e-mailem, , Schopnost pracovat se skenerem, vyřizovat objednávky dle dokladů, dodržovat pravidla bezpečnosti práce, třídit palety dle druhů a kvality, převážet hotové zásilky na určené místo, lepit štítky a kompletovat zásilku dle potřeb zákazníka. , Řidičské oprávnění na řízení vysokozdvižných vozíků výhodou., , Zaměstnanecké výhody: Stravenky v hodnotě 40 CZK, 1 týden dovolené navíc, , Souhlas zaměstnavatele se zaměstnaneckou kartou., , Místo výkonu práce: DHL Shoe Logistics s.r.o., Průmyslová 1503, 691 23 Pohořelice. Pracoviště: Rent to rest s.r.o. - 02, Průmyslová, č.p. 1503, 691 23 Pohořelice. Informace: Martin Just, +420 727 800 628. Stavebnictví - Stavebnictví Stavební údržbáři budov 13 500 Kč Stavební údržbáři budov STAVEBNÍ ÚDRŽBÁŘ BUDOV. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: 27.3.2018 - stavební údržbář budov - práce ve výškách, údržbářské práce elektro, strojního,, stavebního charakteru, truhlářské, lakýrnické, malířské, natěračské, instalatérské včetně provedení méně náročných oprav. Podmínkou je vyučení v jednom z uvedených oborů nebo v jakémkoliv stavebním oboru, vhodné i pro absolventy, dobrý zdravotní stav, zručnost, samostatnost. Třísměnný provoz. KONTAKT: sjednat schůzku na tel.: 545 241 600 nebo e-mailu: baukra@tiscali.cz, Místo výkonu práce: Břeclav. Pracoviště: Baukra s.r.o. - provoz břeclav 1, Mládežnická, č.p. 3062, 690 02 Břeclav 2. Informace: Sergij Meshko, +420 545 241 600. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 13 350 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: První kontakt osobně: Lipová 6, 602 00 Brno vždy ÚT a ČT 13-14. nebo emailem. , , Požadavky: , , Dobrá fyzická zdatnost. Práce ve výškách. Znalost práce PC. , , Místo výkonu práce: Průmyslová 1504, 691 23 Pohořelice. , , Souhlas zaměstnavatele se zaměstnaneckou kartou.. Pracoviště: Staves.cz, družstvo - 05, Průmyslová, č.p. 1504, 691 23 Pohořelice. Informace: David Doležel, david@staves.eu.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prvňáčci. Ilustrační foto

Naši prvňáčci: představíme školáky ze ZŠ v Moravské Nové Vsi

 Dvojici mužů ve věku 21 a 19 let podezírají policisté podezření z přečinu obecného ohrožení z nedbalosti. V září přehodili přes vedení vysokého napětí drát, na jehož konci bylo připevněno klubko drátů.
3

Vysoké napětí svedli na zem, elektřina mohla i zabít. Policie už našla podezřelé

Rozpočet Břeclavi: víc utratí než získají. Jedenáct milionů půjde do oprav zámku

Břeclav – Návrh rozpočtu Břeclavi pro příští rok počítá se schodkem víc než osmnáct milionů korun. Plánované celkové příjmy jsou 577 milionů, výdaje asi 596 milionů. Zastupitelé podobu rozpočtu schválili většinou patnácti hlasů na pondělním jednání.

Čin roku: manželé zneškodnili ozbrojeného lupiče. Spontánní reakce, vysvětlují

Brno – V boj se na začátku letošního října změnil obyčejný nákup brněnského strážníka Petra Čermáka. Holýma rukama tehdy zneškodnil ozbrojeného muže, který se pokusil vyloupit obchod, kde se svojí ženou, Monikou Čermákovou, zrovna nakupovali. Díky zneškodnění lupiče jsou nyní oba držitelé ocenění za Čin roku.

Trasa D43? Přes Brno, určila studie. Dálnici má ale nahradit rychlostní silnice

Jižní Morava – Poučená. Tak označili na pondělním veřejném projednávání projektanti územní studie dálnice D43 variantu, která dle výzkumu splnila nejvíce podmínek zastupitelů Jihomoravského kraje. Trasa povede přes brněnskou Bystrc, Kníničky, obec Rozdrojovice, Kuřim či Čebín. 

První den výluky za plného provozu: zmatení lidé, plné autobusy a málo pokladen

Brno – Kde je ta zastávka? znělo v pondělí centrem Brna. Cestující vlakem zmátl první pracovní den historicky největší výluky na brněnském hlavním nádraží. Tisíce cestujících se kvůli opravám výhybek a zabezpečovacího zařízení od neděle na rok přesunuly především na dolní nádraží.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT