Chcete vědět, kde přesně ve vašem městě nebo obci často dochází k dopravním nehodám? Zajímá vás, u kolika z nich hrál roli alkohol? Anebo oceníte informaci, který den je z hlediska nehodovosti v místě vašeho bydliště nebo třeba pracoviště nejrizikovější? Webové stránky www.jdvm.cz/pcr/ právě takový servis nabízejí.

„Je to dobrá věc. Každý se teď může podívat, kde dochází k nehodám. My obdobnou databází také využíváme. Místo každé dopravní nehody od loňska přesně zaměřuje prostřednictvím GPS, v mapách to odpovídá na metry,“ uvedl šéf břeclavského dopravního inspektorátu Jiří Mach.

Nová služba Centra dopravního výzkumu je pro mnohé lákadlem. Svědčí o tom i červeně svítící věta na vstupním rozcestí: Přijměte prosíme naši omluvu za možné zpomalení odezvy serveru způsobené neočekávaným zájmem veřejnosti. Na posílení se pracuje.

Podle Macha není ovšem zveřejnění rizikových míst lékem na snížení nehodovosti. „Bohužel si nemyslím, že by kvůli takové mapě sundali řidiči v kritických místech nohu z plynu. Podle mě se nová služba veřejnosti ve statistice výrazněji neprojeví. Mnohem důležitější je tato databáze pro správce silnic a další kompetentní instituce, které mají peníze a rozhodují o dopravních úpravách. Ty jediné mohou problémy ve většině míst napravit,“ myslí si zkušený dopravní policista.

Při navrhovaných úpravách proto policie argumentuje právě těmito mapami, na nichž jsou dobře patrná kritická místa z hlediska bezpečnosti dopravy. Mají ale i další využití. „Mapy nehodovosti využíváme také při plánování dopravních hlídek. Například městským policistům v Mikulově a Pohořelicích jsme s jejich pomocí vytipovali úseky, kde se mají zaměřit na měření rychlosti,“ sdělil Mach.

Petr Drbola z hustopečského odboru dopravy si na rozdíl od něj myslí, že varování na internetu by mohlo v některých nebezpečných úsecích pomoci i bez dopravních úprav. „Když lidé uvidí, že projíždějí přes místa častých nehod, je možné, že si tam příště dají větší pozor. Všechno, co varuje před nehodami a může přispět k prevenci, je dobré,“ míní Drbola.

Podle něj se počítá každé procento zlepšení, i kdyby nebylo bůhvíjak vysoké. „Je jasné, že existují řidiči, kteří jsou nepoučitelní a nepřesvědčí je nic. Ani drsné Renčovy klipy v televizi,“ připustil.

Příznivý dopad stránek podmiňuje Drbola zájmem návštěvníků. O ten ale, jak se zdá, nemusí mít strach. „Je to zajímavé, občas se na to podívám. Znám několik silnic smrti, tak si ověřuji, jestli je to pravda. Měnit své návyky za volantem ale kvůli těmto mapám nebudu,“ svěřil se třeba obchodník Daniel Beran z Břeclavi, který měsíčně najezdí kolem sedmi tisíc kilometrů.