Jihomoravané jsou ve všech maturitních předmětech lepší než je celorepublikový průměr. Takové jsou průběžné výsledky maturitních testů, které už po popáté připravila organizace Cermat. Loni se Jihomoravský kraj celkově umístil třetí, podobné skóre učitelé očekávají i letos.

Ředitel břeclavského gymnázia Josef Drobilič uvedl, že u písemných prací propadli na škole pouze dva studenti. „Letos poprvé jsme neměli stoprocentní úspěšnost při testu z matematiky. Nezvládl jej jeden student, další pak neuspěl při testu z češtiny," upřesnil ve středu Drobilič.

Matematiku si podle ředitele gymnázia zvolilo více než šedesát procent maturantů z přibližně osmdesáti. Výsledky této školy bývají tradičně nejlepší v okrese, v matematice snesou i celostátní srovnání. Státní testy ovšem Drobilič nepovažuje za zvlášť náročnou zkoušku pro gymnazisty. „Studenti osmiletého studia ji zvládali s obrovskou rezervou," doplnil.

Jidáš do testu patří

Matematika potrápila zejména nástavby. „Na rozdíl od češtiny s ní naši žáci měli velký problém. Neumí základy, jako třeba počítání se zlomky. Základní školy se určitě musí zamyslet, jakým způsobem tuto látku ve školách učí," podotkl ředitel střední školy v brněnské Trnkově ulici Roman Moliš.

S matematikou se letos trápila i devatenáctiletá Martina Skoupá. „Myslím, že Cermat měl test sestavit jednodušeji. Měla jsem opravdu velký problém splnit zadaný časový limit," myslí si studentka.

Podle mluvčího Cermatu Jana Pohanky je správné, že se gymnázia, jejichž neúspěšnost v matematice se vyšplhala na tři a půl procenta, umístila o tolik lépe než nástavby. „U žádných maturit přece není stejný vzorek žáků. Na školách není jen jeden obor. Je otázka, jestli by se třeba maturita z matematiky měla konat i na odborných školách, to ale necháváme na rozhodnutí ministerstva školství," řekl mluvčí.

V češtině si studenti z jižní Moravy oproti loňsku o něco málo pohoršili, ve srovnání s průměrem si však stále vedli o desetinu lépe. „Češtinu u nás neudělal jeden student, a to proto, že je ze Sýrie. Nebyly to těžké otázky. Medializovaná úloha, která se ptala na Jidáše Iškariotského, nás sice trochu zaskočila, ale k všeobecnému přehledu studenta patří," myslí si zástupce ředitele gymnázia na třídě Kapitána Jaroše v Brně Pavel Boucník.

Podle něj by si naopak většina maturitních testů zasloužila ztížit, protože byly pro gymnazisty až moc jednoduché. Zdá se, že problém studentům nedělaly ani nově zavedené otevřené otázky testující praktické dovednosti.