Výčet úspěchů, které posbírali vinaři z břeclavského regionu v loňském roce, se s lehkou nadsázkou může zdát až nekonečný.

Patrně šlo o nejlepších dvanáct měsíců posledních let. V zahraničních soutěžích sbírali stříbrné a zlaté medaile i tituly absolutních šampionů. Mezi největší úspěchy patří vyhlášení nejlepšího Sauvignonu výstavy v San Francisku od Vinařství Líbal nebo absolutní vítězství Vinařství Čech před Vánoci v Izraeli také se Sauvignonem.„Ti nejlepší patrně budou zvyšovat ceny vítězných vzorků,“ domnívá se Pavel Krška z Národního vinařského centra.

Podle Kršky se ale spotřebitelé nemusí obávat, že by vín oceňovaných šarží byl na trhu nedostatek.„Vinař, který jde s vínem na soutěž, přihlašuje šarži, kde má alespoň tisíc litrů. Jinak by se mu to nevyplatilo,“ uvedl Krška. Příkladem může být Sauvignon Vinařství Líbal, který vyhrál v San Francisku. Vinař z Horních Dunajovic této šarže vyrobil dva a půl tisíce litrů.

Vyrovnaný poměr

Už teď je pravděpodobné, že lidé při výběru vín raději sáhnou po oceněné lahvi zaručující chuťový požitek. Obavy, že se z vinařských medailistů a šampionů stane luxus jen pro vyvolené, jsou ale podle některých vinařů zbytečné.„U nás je cena vína určena již před odesláním vzorku na soutěž a v případě vína z našeho velkoobchodního ceníku se ani po úspěšném návratu ze soutěže nemění,“ uvedl například obchodní ředitel Vinselektu Michlovský Miroslav Majer.

A poukázal na Pálavu 2007 výběr z bobulí. Výjimečné sladké víno se stalo prvním mezinárodním šampionem soutěže pod patronací mezinárodní asociace O.I.V. (organizace pro pro révu a víno se sídlem v Paříž – pozn. red.) z České republiky v Izraeli v roce 2008.„Zákazník si za původní cenu může, nyní již velmi omezené množství, víno koupit i teď,“ uvedl Majer.

Úspěch moravských vinařů podle Kršky patrně příliš nezmění podobu českého trhu. Loni dvě třetiny spotřebovaných vín tvořily dovozy, důvodem byla slabá úroda roku 2010. V příštím roce by se měl poměr víc vyrovnávat.„Asi šedesát procent se doveze, zbytek budou tuzemská vína,“ uvedl Krška.

Odborníci se shodují, že úspěchy pomohou jihomoravským vinařům prosadit se v zahraničí. „Je to jeden z faktorů, naši vinaři musí něčím zaujmout. Trh je přesycený,“ tvrdí Krška.

Jenže. Třeba Pavel Večeřa z Vinařského fondu upozorňuje, že samotná medaile z prestižní soutěže ještě nikomu zásoby nevyprodala.„Za obchodním úspěchem je možná stejně tolik práce a úsilí jako na vinici a ve sklepě. Vinař, který pravidelně sklízí úspěchy v konkurenci stovek a tisíců vzorků vín, si ale buduje jméno a spotřebitelé si pak lépe hledají cestu také k jeho dalším vínům,“ uvedl Večeřa.