Chráněné území Natura 2000 bylo v dotčené oblasti vyhlášené kvůli lužním lesům, a to i na části ploch, kudy má obchvat za víc než miliardu korun vést. „Ministr přislíbil pomoc, která v souladu se zákonnými požadavky povede k možnému schválení projektu bez dalšího zbytečného odkladu," informovala mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.

Podle ní může být projekt břeclavského obchvatu schválený za určitých podmínek, a to v případě, že se prokáže převažující veřejný zájem na projektu. Nutné je také, aby před jeho zahájením byla jasná kompenzační opatření nezbytná pro zajištění soustavy Natura 2000. „Měnit hranice soustavy lze pouze pro vědecké pochybení, v případě, že předmět ochrany v dané lokalitě samovolně vymizel, nebo při stanovení kompenzačních opatření. Těch je několik," sdělila Roubíčková s tím, že ministr zatím neví, jakou variantu zvolí.

Hraje se o čas

Poslanec Petrů upozornil, že pro obchvat Břeclavi nastává nyní rozhodující čas. „Stavební povolení nemůže být vydané bez kompenzačních opatření. Platnost územního rozhodnutí je ovšem do dvanáctého dubna roku 2016," upozornil. Pokud nebude stavební povolení vydané do tohoto termínu, přestane územní rozhodnutí platit 
a celý proces bude muset začít od začátku.

Podle Petrů je nutné jednat rychle. Společně s dalším valtickým poslancem Miloslavem Janulíkem se proto před nedávnem ujali iniciativy ve věci výstavby obchvatu, o kterém se mluví už léta. Bez výsledku.

Ředitelství silnic a dálnic předpokládá, že stavba začne v roce 2022. Místostarosta Břeclavi Jaroslav Parolek má ale za to, že reálný by mohl být už rok 2017. „Je to termín, který by se dal stihnout. Nevím, kolik přesně má ministerstvo takto připravených dopravních staveb, ale na jižní Moravě jich příliš není," zmínil Parolek, který je zároveň krajským radním.

Podle něj je možná větším problémem než Natura 2000 vyhláška o výkupních cenách pozemků, které jsou nyní nastavené velmi nízko. „Teď se chystá nové znění vyhlášky. Mělo by přinést reálnější ceny, což by mohlo pohnout věci kupředu," věří Parolek.

Břeclav je významným silničním uzlem. Kostru tvoří dálnice D2, silnice I/55 z Olomouce, I/40 do Mikulova 
a II/425 z Rajhradu. Dopravní situace ve městě je špatná
a provoz ve špičce problematický. Obchvat, na který by měla v budoucnu navázat i druhá silniční spojka s městskou částí Poštorná, by odvedl část aut z centra. Snížil by se také hluk a znečištění.