V době šetření na tom bude Jihomoravský kraj v porovnání s ostatními ještě docela dobře. Takové je poselství, které vzkázal při páteční návštěvě kraje jeho občanům ministr dopravy Vít Bárta. Lidem slíbil protihlukové stěny u Popůvek, dostavbu tunelů Dobrovského a podpořil stavbu nového brněnského železničního uzlu. Prozkoumat chce také zvažované omezení linek ČSA mezi Brnem a Prahou.

„Jsem rád, že po předchozích návštěvách mě na jižní Moravě čekala jedna z těch veselejších,“ liboval si Bárta.

S jihomoravským hejtmanem Michalem Haškem hovořil také o plánované rychlostní silnici R52, která má spojit Brno s Vídní. „Panu ministrovi jsem připomněl všechny kroky jihomoravské samosprávy v této oblasti i společnou deklaraci všech klubů našeho zastupitelstva o nutnosti pokročit v přípravě a realizaci tohoto projektu. Je to priorita kraje a věřím, že do roku 2014 zahájíme v souladu s mezivládní dohodou České republiky a Rakouska výstavbu R52 budováním obchvatu města Mikulova,“ vyjádřil po jednání s ministrem přesvědčení Hašek.

Odpoledne Bárta dorazil kvůli R52 i do Mikulova. „Pro nás je pozitivní, že na jednání nepadla žádná informace o tom, že by silnice R52 měla být na listině zavržených staveb. Vedla se debata na odborné úrovni, kde ušetřit v rozpočtu peníze. Ne jak zastavit přípravné práce,“ popsal mikulovský starosta Rostislav Koštial náplň zhruba půlhodinové schůzky.

Jak dodal, žádné konkrétní termíny na pátečním setkání nezazněly. Byla to podle něj spíše seznamovací návštěva, kterou nový ministr na mikulovském zámku spojil i s pracovním obědem. A ze zámecké terasy si také se zájmem prohlédl uvažované místo napojení rychlostní silnice R52 na rakouskou dálnici, a to u bývalého hraničního přechodu v Drasenhofenu.

„Ministr chtěl vidět, jaké možnosti jsou ve hře, a také se přijel osobně podívat, kde se má rychlostní silnice napojovat na rakouskou část. Aby byl v obraze. Žádné termíny ani jiné konkrétní věci nepadly, to budou řešit spíše náměstci, odborníci a projektanti,“ myslí si Koštial.

Jako prioritní projekt, který zcela určitě hodlá ministerstvo dostavět, označil ministr brněnský Velký městský okruh. „Dostavíme tunely Dobrovského a stavby, které s nimi souvisejí. A v budování okruhu budeme i dále pokračovat,“ prohlásil Bárta.

Jeho rozhodnutí velmi uvítal brněnský primátor Roman Onderka. „Nedokážu si představit dopravu v Brně bez okruhu. Byla by tak přetížená, že by se lidé nedokázali dopravit ani po městě,“ nechal se slyšet Onderka.

Ministr se na jihu Moravy věnoval také přestavbě brněnského železničního uzlu. „V letošním rozpočtu si nedokážu představit, že bychom našli potřebných dvacet miliard. Ale uděláme všechno pro to, aby se přestavba stala součástí českých dopravních priorit a získali jsme na ni peníze mimo jiné i z evropských fondů,“ řekl Bárta.

Změn má v budoucnu doznat také dálnice D1. „Je to základní česká dopravní tepna a připravujeme její rozšíření v nejzatíženějších úsecích, mimo jiné i u Brna na šest pruhů,“ informoval.

Ministr slíbil i to, že s vedením ČSA projedná plánované omezení leteckých linek mezi Brnem a Prahou. „V tuto chvíli ovšem neslibuji nic jiného, než že vyslechnu představitele brněnského letiště i aerolinek a sám se přesvědčím o skutečné míře ztrátovosti těchto linek,“ sdělil.

Závěr Bártovy návštěvy patřil pracovnímu setkání se starosty obcí kolem silnice 1/55 na radnici v Hodoníně. Na programu byla diskuse o obchvatu Hodonína, Petrova a také Strážnice.

PETR JEŘÁBEK
MICHAL ŠUPÁLEK