Ostře se vyjádřila zástupkyně sdružení Zelené Podluží Zuzana Candigliota o snahách prosadit pod břeclavským zámkem stavbu dalšího supermarketu. Obává se, že by se z avizované hobby prodejny mohl nakonec vyklubat nadnárodní řetězec Kaufland. Výstavba by ještě zhoršila už tak katastrofální dopravu v centru města a ublížila malým prodejcům.

„I kdyby se nakonec podařilo záměr výstavby hobbymarketu, kterým je možná převlečený Kaufland, v centru města zastavit, přesto by nešlo o vítězství zdravého rozumu. Už dnes jsou pod zámkem tři supermarkety a u nich obrovské parkovací plochy, centrum je plné heren, obchodů s nekvalitním zbožím a prázdných obchodních prostor,“ napsala Candigliota redakci Břeclavského deníku.

A s kritikou pokračovala. „Nenajdete snad jediný obchod s čerstvými místními produkty. Na vině je volba spotřebitelů, kteří pod vlivem akčních letáků upřednostňují nekvalitní a dovážené zboží z řetězců. V tomto jsou velké rezervy ve školách, které by měly dětem vysvětlovat, že volbou místních produktů a místních prodejců podpoří zaměstnanost v regionu,“ uvedla aktivistka.

Mluvčí Kauflandu Michael Šperl odmítl domněnku o výstavbě obchodu v Břeclavi blíže komentovat. Zároveň však připustil, že vedení řetězce se intenzivně zabývá hledáním nových míst pro další rozšíření prodejen. Zvýšenou motivaci by manažeři mohli mít zejména proto, že v břeclavském regionu zatím žádné zastoupení nemají.

„V současné době se bohužel nedokážeme k žádnému místu konkrétně vyjádřit. Nevíme, jak jednotlivá jednání dopadnou a nechceme nikoho mystifikovat, ale také nechceme nic vyloučit,“ uvedl mluvčí.

Čtrnáct podmínek

Krajští úředníci v pondělí rozhodli, že k zisku povolení výstavby supermarketu musí zájemci zajistit důkladnější studie zaměřené na ovlivňování životního prostředí. Podle rozhodnutí musí splnit čtrnáct bodů. Je mezi nimi například doložení podrobného biologického průzkumu provedeného ve vegetační době, vyhodnocení intenzity dopravy, doplněné o prozkoumání vlivu okolních cest a křižovatek, či upřesnění o nakládání s chemickými, výbušnými a vysoce hořlavými látkami.

Úředníci ve zprávě navíc uvádějí obavy Břeclavanů, že ve skutečnosti nejde o obchod zaměřený na volný čas, ale další prodejnu potravin.

„Mezi hlavní důvody nesouhlasných vyjádření patří zejména nadměrná hluková zátěž, zvýšení intenzity dopravy, ohrožení cyklistů, možná kolize s platným územním plánem, ovlivnění pohledu na břeclavský zámek a jeho kulturní hodnoty,“ uvedl ve zprávě Jiří Hájek, vedoucí oddělení posuzování vlivů na životní prostředí.

Zástupci společnosti Qinn Invest, kteří se o prosazení výstavby velkoprodejny snaží několik let, podali na krajský úřad žádost o posouzení vlivu na životní prostředí už čtyřikrát. Třikrát ji sami stáhli.

Zcela odmítavě se proti plánu staví vedení břeclavské radnice, které nechce o dalším supermarketu v centru ani slyšet. Proti jsou i mnozí Břeclavané. Vznikla dokonce webová stránka Houby market, ke které se připojují odpůrci výstavby dalších velkoprodejen.

Mezi břeclavským Penny marketem a rybníkem Včelín má podle plánů Qinn Investu vyrůst obchodní pasáž ve tvaru písmene T. V záměru se píše o skladových nebo obchodních komplexech včetně nákupních středisek o celkové výměře nad tři tisíce metrů čtverečních zastavěné plochy.