Svatomartinské víno je v kurzu. Letos ho má být až tři čtvrtě milionu lahví, což je nejvíce v dosavadní historii. Ne každý, kdo se kolem moravského vinařství pohybuje, ovšem považuje myšlenku vypustit všechna mladá vína na trh pod jednotnou značkou až jedenáctého listopadu za nejlepší nápad. „Začít s propagací v jednom listopadovém týdnu s Italy a Francouzi je velmi zastaralé. Pak se nemůžeme divit velkým frontám při výkupech hroznů a nízkým cenám, které letos ve Viniu začínaly na pěti korunách. To je začátek konce drobných malo pěstitelů vína na jižní Moravě,“ myslí si například velkopavlovický podnikatel Josef Ševčík.

Ten si nechal zaregistrovat značku Moravské Božolé, podle proslulého mladého vína z Francie. Jeho moravskou obdobu nabízí lidem několik týdnů před Svatomartinským. Velká sláva s pěti sty lahvemi mladého Müller Thurgau, Muškátu moravského, Modrého Portugalu či Svatovavřineckého vypukne zítra ve dvě hodiny odpoledne před mikulovským hotelem Zámeček. I se zabijačkou. „Není to žádný truc podnik. Začít s propagací mladého vína v říjnu rozhodně není příliš brzy. Naši slovenští sousedé nabízeli mladá čistá jiskrná vína v Pezinku a Modre už při burčákových slavnostech ve druhé polovině září. Také na zářijovém vinobraní v rakouském Retzu byly stánky s mladým vínem,“ argumentoval Ševčík. Podnikatel je přesvědčený, že dřívější propagace mladého vína by pomohla i vinařům na jižní Moravě.

„Vždyť nejlepší víno je prodané a zaplacené,“ připomněl známou pravdu. Předseda Svazu vinařů České republiky Jiří Sedlo ale trvá na tom, že Svatomartinské má výsadní postavení. „Budeme podporovat jen jednu akci, ne zbytečně drobit síly,“ uvedl Sedlo, podle něhož zvyšující se objemy Svatomartinského s více než desetiletou tradicí hovoří za vše. „Každý ať si dělá, co chce. Mladé víno se dá prodávat i prvního září. Když si někdo myslí, že si tím pomůže, tak prosím. Značce Svatomartinské to sice škodí, ale není to tak zásadní,“ pokračoval šéf tuzemských vinařů. Jak dodal, konkurenčních projektů vůči Svatomartinskému se na Moravě objevilo více. Vzhledem k jejich nízkému potenciálu je prý ale ani nestojí za to sledovat. Do Mikulova na Moravské Božolé si ovšem před rokem našlo cestu nezanedbatelných patnáct set lidí.

A letos jich nemá být o nic méně. Svá mladá vína jim nabídne například Vinium Velké Pavlovice, velkoněmčičský Proquin nebo Réva Rakvice, která vyrábí i Svatomartinské. Jednatel Révy Bronislav Průdek přesto souhlasí s názorem, že mladé víno by nemělo být omezováno žádným termínem. „Myslím si, že když je někdo šikovný, tak by měl mít možnost začít víno prodávat co nejdřív. A ne čekat, až to někdo seshora odsouhlasí,“ vyjádřil svůj názor. Po dobré loňské zkušenosti přiveze Réva v sobotu do Mikulova letošní Modrý Portugal a také Muškát moravský.

„Je nám jedno, jestli mladé víno prodáme pod hlavičkou Svatomartinského nebo Moravského Božolé. Každá příležitost je dobrá,“ nezastíral Průdek.