„První dopisy přišly už v loňském roce a letos to pokračuje. Tento týden dorazil další. Maminku zvou třeba do hotelu Imos. Nebo jí nabízejí mobilní telefon. Maminka by ani nevěděla, co to je,“ kroutí hlavou Surmanová.

„Je to dost nepříjemné. I když už je čtyřicet let po smrti, pořád je to moje maminka. Už jenom čekám, že se ve schránce objeví výzva, že si má přijít převzít novou občanku,“ říká žena z Břeclavi, která neví, co má dělat.

A hlavně netuší, kde se jméno a adresa její dávno mrtvé matky, která bydlela v Břeclavi na stejném místě jako dnes ona, v databázích společností vlastně ocitly.

„Zajímalo by mě, odkud kdo to jméno a adresu vzal. Já jsem takové údaje nikomu nedávala. Na předváděcí akce nechodím, na tyto věci vůbec nejsem. Byla jsem jen jednou, utratila šest tisíc korun a to mi stačilo,“ usmívá se hořce.

Rozladěná Břeclavanka přinesla i zatím poslední dopis, který na jméno její matky přišel. Obsahuje pozvánku do jedné břeclavské restaurace, kde firma ve druhé polovině ledna zájemcům představí novou značku koření. Příchozím, tedy i čtyřicet let mrtvé ženě, slibuje zdarma bohatou večeři a jako dárek titanovou pánev.

„Paní z Břeclavi se omlouváme, ale není to naše chyba. Kontakty v naší databázi většinou pocházejí od lidí z jiných předváděcích akcí. Přijde třeba paní Opršálková, napíše deset jmen s adresami, něco za to dostane a je to. My bohužel neovlivníme, co kdo napíše,“ popisuje systém sbírání kontaktů Dagmar Hansalová ze společnosti Royal Home.

Podle ní není v silách žádné firmy všechny jména a adresy kontrolovat. „Jak se jméno mrtvé ženy mohlo do databáze dostat, to skutečně netuším. Pokud paní tvrdí, že ona ho nikomu nedávala ani nikde neuváděla, musel to udělat někdo jiný. Mohl to být třeba někdo známý, sousedi, kdokoliv,“ spekuluje zástupkyně firmy, která rozesílá nabídky na předváděcí akce.

Co má tedy žena z Břeclavi nyní dělat? „Pokud se něco takového stane, nejlepší je, když k nám dotyčný zavolá a na chybu upozorní. My se omluvíme a jméno vymažeme z databáze. Dobré je znát kód akce, který v každém dopise uvádíme,“ radí Hanzalová.

Smazat jméno centrálně ze všech databází ale podle ní nejde, protože nejsou propojené. Jediným řešením je obvolat všechny firmy, které dopisy s nabídkami zaslaly.