Ladislav Obůrka z Klentnice si před necelým rokem zakoupil výhodný balíček od U:fona. Nešlo však o blízké setkání třetího druhu, ale o nákup mobilních přístrojů nového operátora na českém trhu. A nabídka výhodná byla, v akci získal muž jedno balení s dvěma telefony za pouhou korunu. Problémy na sebe ale nenechaly dlouho čekat.

Obůrka získal balení i pro svou družku. Pár v důchodovém věku podaroval zbylými telefony své mladší příbuzné, s nimiž potřebují udržovat pravidelný kontakt. Dceři do Brna se důchodce zpočátku dovolal, jeho družka se však s vnučkou v nedalekém Mikulově nespojila. A „hovory v síti U:fon navždy zdarma“, jak lákají inzeráty se zeleným mužíčkem, očekávané snížení nákladů na telefonní spojení nepřinesly.

„Částka navýšila původní náklady o dvě stě korun kvůli čtyřkorunovému paušálnímu poplatku za každý den. Na to mě ale prodavač břeclavského Elektro Spáčil vůbec neupozornil. Řekl jen, že budeme volat zadarmo,“ vysvětlil Obůrka.

Prodejce navíc zákazníka utvrdil v tom, že bude výhodně pořízený přístroj fungovat. „Prodavač nás přesvědčoval, že i když ještě není pokrytí stoprocentní, dovoláme se a kvalita signálu bude lepší. Z plně nabitých telefonů jsme se na začátku celkem dovolali, člověku na druhém konci jsme však rozuměli velmi málo kvůli silnému šumu. Navíc jsem musel volat mimo budovu,“ doplnil.

Hovory vypadávaly stále častěji, k slabému signálu se přičetly i poruchy baterie mobilu. Situace vyvrcholila kolapsem PIN karty v přístroji jednoho z telefonů. S reklamací služeb U:fona pracovníci prodejny elektroniky poslali šestaosmdesátiletého muže do brněnského sídla firmy, které však Obůrka našel už zrušené.

Konec trpělivosti

Po půl roce s nepoužitelnými telefony došla páru trpělivost a zažádal o ukončení smlouvy. Za předčasné zrušení dvouleté smlouvy si však U:fon účtuje storno poplatek ve výši tři tisíce pět set sedmdesát korun. Ten rozproudil koloběh dopisů, žádostí a reklamací.

„Podobné stížnosti na slabý signál řešíme, ale pokud nemáme odborně naměřené hodnoty v dané oblasti, nemůžu vám k tomuto případu nic sdělit. Nemám se o co opřít,“ řekla telefonní operátorka oddělení reklamací U:fona, která nechtěla být jmenována. Infolinka, kontakt na zřizující společnost operátora Mobilkom ani čísla odkazující na případné řešení problémů však za celé odpoledne více informací nevydaly.

Nejasné rady telefonních operátorek U:fona, vyhýbající se odpovědi na žádosti stěžovatele, ztráta jednoho reklamovaného přístroje a útrata za telefonáty a benzín při řešení situace. To vše a dlužná částka za předčasné ukončení smlouvy je výsledkem několikaměsíčního jednání Ladislava Obůrka. Ten nakonec před měsícem podal stížnost na U:fona Českému telekomunikačnímu úřadu.

„Obávám se, že v tomto případě již danému pánovi není možno pomoci. Pokud byla ve smluvních podmínkách stanovena lhůta k vyzkoušení a nebylo-li v ní od smlouvy odstoupeno, není již možné vznášet další nároky. Jiná situace by vznikla, pokud by se signál zhoršil až následovně, například kdyby byl v dané oblasti zrušen vysílač. V takovém případě by se jednalo o nemožnost plnění na straně poskytovatele služby,“ nepřišel s dobrou zprávou pro důchodce mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Jan Votočka.

Pravdou ale je, že oba důchodci penězi neoplývají. Družka Ladislava Obůrka je navíc nevidomá, imobilní a trpí Parkinsonovou chorobou. Mobilní přístroje jim měly přinést větší pocit jistoty v případných krizových situacích.

PETR VLASÁK