„Chápeme, že by stát mýtné měl zdražit, protože peníze na opravu silnic jsou potřeba. Na druhé straně je tady problém, že tudy bude jezdit víc nákladních automobilů. To znamená, že zátěž pro naši obec bude daleko větší než dřív,“ zhodnotil situaci starosta Staroviček Vladimír Drbola.

Přes Starovičky projíždí každý den několik tisíc kamionů. Spousta z nich sjíždí z dálnice z Hustopečí a přes malou obec pokračuje dál směrem na Břeclav. Podle Drboly se s tím nedá příliš bojovat. „Připojili jsme se k akcím, kterými apelujeme na ministerstvo dopravy, aby zavedlo mýto i na silnicích nižších tříd. To znamená i druhých, kam patříme my,“ vysvětlil starosta.

Že bude situace v novém roce o něco horší, si uvědomuje i hustopečský starosta Luboš Kuchynka. Přes Hustopeče podle jeho slov denně projede kolem dvaceti tisíc aut. Několik tisíc z nich jsou kamiony.

Nejlepší řešení

„Už jsme stihli udělat memorandum, který se přes dopravní federaci alespoň podařilo určit základní teze, jakým způsobem bychom chtěli kamionům čelit. Z několika – víceméně všech nevhodných – jsme vybrali tu nejméně nevhodnou, a to je bojovat proti tomu prosazením placení mýta i na silnicích druhé, případně třetí třídy,“ uvedl Kuchynka.

Také podle představ jihomoravského hejtmana Michala Haška by bylo nejlepší zpoplatnit tyto silnice pro nákladní dopravu. A to nejlépe od roku 2012 nebo 2013. „Osobní auta by samozřejmě neplatila,“ ujistil řidiče Hašek.

Pokud by se varianta zpoplatnění silnic nižších tříd podařila prosadit, nemělo by smysl sjíždět s kamiony mimo dálnici, kde by dopravci také museli určitou částkou za průjezd zaplatit.

Jenže touto cestou se zatím vláda nevydala. Na spoustě projektů kvůli nedostatku peněz šetří, na což doplatily například Starovičky. Oprava průtahu obcí, která byla původně naplánovaná na letošní a příští rok, se odkládá. „V Brně mi řekli, že to určitě bude po roce 2013,“ posteskl si starosta. „Je to betonová prořezaná silnice. Jsou tam de facto takové panely a hlavní problém je hluková zátěž,“ popsal.

Vedení Staroviček podle něj počítalo s tím, že na průtahů obcí budou po vyasfaltování silnice nové bezpečnostní prvky, to znamená retardéry a nasvícené přechody pro chodce.

Oddechla by si také Zlatka Galečková, která u hlavní silnice bydlí. „Přes dědinu to lítá jak hrom. Třepou se nám skleničky v kuchyni, a to ji máme do dvora. Bydlíme u silnice a je hodně poznat, jak jsou auta zatížené,“ nechala se slyšet.

Po odsunu oprav si může o zlepšení nechat zdát. „Budeme investovat do měřičů rychlosti, aby se alespoň tím zpomalil průjezd,“ slíbil Drbola.