„Od prvního července 2006 do konce letošního května odebral odbor dopravy řidičský průkaz pěti stům čtyřiačtyřiceti řidičům. Někteří měli zákaz řízení na půl roku, mohou tedy mít oprávnění už zpátky. Většina z nich ale stále nemůže řídit,“ řekl tajemník břeclavské radnice Dalibor Neděla.

Někteří šoféři se však s touto situací nehodlají smířit a usedají za volant i bez řidičského průkazu. Další dokonce i v případě, že jej nikdy nevlastnili. Hlídky dopravní policie při letošních kontrolách řidičů v terénu zjistily už šestačtyřicet trestných činů. Vloni to bylo o osm méně.

„V této statistice jsou zahrnuty tři možnosti. Jednak ta, když chytneme řidiče, který nikdy řidičský průkaz neměl, a přesto jezdí. Pak jde o řidiče, kteří jeli autem pod vlivem alkoholu, přičemž jeho hladina překročila jedno promile. A nakonec jde i o případy, kdy má řidič uložený zákaz řízení soudem nebo správním orgánem. Je tedy prakticky rovněž bez řidičského průkazu, neměl by tedy řídit, ale přesto jezdí. Tím porušuje úřední zákaz řízení, což už je trestný čin,“ uvedl vedoucí břeclavského dopravního inspektorátu Jiří Mach.

Problémoví opilci

Největší problémy břeclavským policistům dělají řidiči – opilci. Na jihu Moravy obsazuje Břeclavsko v této kategorii pravidelně první příčky.

„Naše hlídky zadržely od začátku roku sto pětatřicet řidičů pod vlivem alkoholu, navíc čtyři pod vlivem drog. Vloni za stejné období to bylo sedmdesát šest případů s alkoholem, jeden s návykovými látkami. Tomuto problému se věnujeme, protože ho považujeme za velmi podstatný především v souvislosti s úmrtími na silnici a s vážnými nehodami. Věnujeme tomu prvořadou pozornost, protože počty těchto případů stále rostou,“ řekl Mach.

K řidičům zadrženým při běžných silničních kontrolách je pak ale potřeba připočítat šoféry, kteří se stali přímo účastníky nehod. „Od prvního ledna až dosud evidujeme čtyři sta deset nehod, vloni za stejné období přes čtyři sta šedesát. To znamená pokles o padesát nehod. Před rokem při nich zahynulo šestnáct lidí, letos čtyři. Pokles jsme zaznamenali jak u výše škod, tak i u počtu nehod, které zavinili řidiči s alkoholem v krvi. Vloni to bylo jednatřicet havárií, letos osmadvacet,“ vypočítal.

Policisté na Břeclavsku letos odložili již osmaosmdesát případů. „Důvodů je několik. Pachatelem třeba byla osoba mladistvá, tedy do patnácti let, nebo se vinu nepodařilo prokázat, nebo viník z místa nehody ujel a nepodařilo se ho zjistit,“ řekl šéf dopravního inspektorátu.

Podle něj jsou jen ojedinělé případy, kdy řidiči jezdí dál autem i přesto, že mají soudem uložený zákaz řízení. To už se ale jedná o trestný čin. „V těchto případech bychom třeba přistoupili i k odebrání věci, se kterou je tento trestný čin páchán. Tedy třeba auta. Recidivisté o tom ale vědí, a proto nepoužívají vlastní auta. Třeba si ho půjčí, nebo je hlášené na jiného rodinného příslušníka. A v takovém případě věc odebrat nemůžeme,“ popsal Mach.

Zločin a trest

V posledních deseti letech zůstává počet řidičů, jezdících bez řidičského oprávnění, prakticky neměnný. „Tato čísla statistika dlouhodobě nesleduje. Subjektivně se ale domnívám, že počet lidí za volantem bez řidičských průkazů zůstává prakticky stejný. Problém je spíše právě v alkoholu. Tam je trend velmi alarmující. Dá se říci, že skoro denně narazíme na někoho, kdo řídí pod vlivem alkoholu Příčin je asi více. Mně se jako podstatné zdá především to, že trest následuje až za relativně dlouhou dobu po spáchání trestného činu. Jak alkoholu, tak rychle jízdě se budeme prioritně věnovat i nadále. Jde ale o nekonečný boj,“ dodal policista.

Za jízdu bez řidičáku i nadále hrozí vězení

Když se na vedení republikové dopravní policie podívali na výsledky loňské statistiky, téměř se jim orosilo čelo. Vysoko nad všemi čísly totiž panoval údaj o počtu řidičů, které hlídky chytily, jak řídí bez řidičského oprávnění.

„Zadrželi jsme minulý rok přes osmnáct tisíc řidičů bez řidičského průkazu, což je bohužel velmi vysoké číslo,“ potvrdil Deníku nepříznivý trend šéf dopravní policie Martin Červíček.

Na raketový nárůst nezodpovědných řidičů neřidičů sice policie reagovala zvýšeným počtem hlídek, ale zatím se i navzdory tomu zdá, že letošní čísla budou velmi podobná. Jízda bez oprávnění se totiž v České republice pomalu stává národním sportem.

Od poloviny roku 2006 platí, že řízení bez řidičského oprávnění je trestným činem, za který hrozí až rok vězení. Jenže takový postih možná dozná změn.
Právě v těchto dnech totiž leží na stole poslanců návrh změny trestního zákona, jenž řízení bez řidičáku opět klasifikuje jen jako přestupek, za který vězení nehrozí. „Jako ministerstvo dopravy jsme se tomuto návrhu bránili, ale prosadilo ho ministerstvo spravedlnosti,“ řekl Deníku mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

„Bude tedy záležet na poslancích, jestli postih za řízení bez řidičského průkazu zmírní, či nikoliv,“ dodává mluvčí ministerstva.
Pokud by poslanci překvalifikovali řízení bez dokladů na přestupek, vrátili by celou záležitost do stavu před rokem 2006. Zatím však není jasné, zda ke zmírnění postihu skutečně dojde.

Proti návrhu se už například postavili bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský z KDU–ČSL a také někteří zákonodárci za sociální demokracii. Liberálnější úpravu naopak hájí několik členů poslaneckého klubu Občanské demokratické strany.

Jan Klička

Infografika řidičské průkazy