Ta pozvánka vypadá většinou stejně. A konečný výsledek také. Nejprve lákadlo v podobě hromady dárků a nakonec zklamání a čela v dlaních kvůli nákupu předražených věcí. Inspektoři České obchodní inspekce tvrdí, že předváděcí akce patří k nejagresivnějším prodejům v zemi.

Na vlastní kůži se o tom ve středu odpoledne přesvědčila například Břeclavanka Ludmila Hrůzová, která přišla na předváděcí akci do Kulturního domu Delta.

„Pozvánka mi přišla poštou. Že dostaneme dárky jsem nevěřila, ale byla jsem zvědavá. Marně jsem na pozvánce hledala název firmy, nepomohla mi ani lupa. Samozřejmě tam zmínka nebyla,” vyprávěla žena v redakci Břeclavského deníku.

Jen registrovaní

Trojice zástupců firmy přijala jako hosty pouze lidi, kteří se předem zaregistrovali. Ostatní museli domů. V sále si tak posedalo asi pětadvacet příchozích.

„Prodejci jsou opatrní. Snažíme se kontrolovat co nejvíce předváděcích akcí, ale ne na každou se nám podaří dostat,” sdělila mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová.

Lidé v kulturním domě si podle Hrůzové vyslechli ujištění, že nejde o žádné triky, jaké předvádí jiné firmy.

„Předváděčka proběhla celkem solidně. Co mě ale šokovalo a urazilo, bylo slovní napadení jedné paní. Měla starší kabát, kvůli kterému si vyslechla věty jako, co to má, že je ještě od Rumburaka a podobně. Další lidi pak prodejci uráželi, což se mě velmi dotklo,” vyprávěla žena.

Podobné výjevy jsou podle Fléglové běžné v celém Česku. V jednom případě si dokonce inspektorka vyslechla výhrůžky zabitím, když chtěla pomoci člověku, kterému se na předváděcí akci udělalo zle.

„Museli přijet policisté. Poté jsme podali žalobu,” uvedla mluvčí.

Čekali marně

Někteří zájemci si ve středu zboží koupili. Ti ostatní dostali instrukce, aby vyšli ven před vchod kulturního domu, kde obdrží avizované dárky.

„Ti, co si něco koupili, byli odvezeni domů. My ostatní jsme stáli venku asi půl hodiny. Ačkoliv nás stále ubezpečovali, bylo mi jasné, že nic nedostaneme,” vzpomíná Hrůzová a podotýká, že prodejci nakonec odešli jiným vchodem.

Martin Kuchta, manažer společnosti Top Star Bohemia, kterou se trojice mužů zaštítila, informace o problémech přivítal. A hodlá je po bližším prozkoumání řešit.

„Ti lidé jsou naši externí zaměstnanci na mandátní smlouvy. Pokud je tohle všechno pravda, sjednáme nápravu a nejspíš se s nimi rozloučíme. Snažíme se dělat tuto práci poctivě a řešit to budeme. Podobná jednání totiž nepoškozují jen prodejce, ale celou firmu,” reagoval Kuchta. Lidé, kteří se cítí podvedení, se mohou ozvat na e – mailovou adresu topstar@email.cz.

V úvodních devíti měsících letošního roku se zaměstnanci České obchodní inspekce zaměřili v Jihomoravském a Zlínském kraji na patnáct předváděcích akcí, které organizovaly různé společnosti. Problém zjistili v deseti případech.