Lodě se v pondělí ocitly na břehu kvůli technické kontrole. „Podle zákona musí každých dva a půl roku na malou technickou kontrolu, každých pět let potom na velkou. Tehdy se vytahují na břeh. A to především kvůli kontrole tloušťky plechů. Využijeme toho také 
k provedení nových nátěrů," ozřejmil Jan Maděřič, který lodní dopravu na Dyji provozuje.

Tloušťka plechů musí být minimálně tři milimetry. Při nedostatcích je nutný zásah odborníků. „Používáme speciální lodní plech, aby následně na trupu lodi nepraskal. Po opravě zeslabených míst se musí trup lodi znovu vyvařit," popisoval Maděřič.

Pro děti? Zážitek

Přemístění každé lodi z řeky na břeh trvalo téměř půl hodiny. Na přesunu se podílelo několik pracovníků, kteří kontrolovali zajištění plavidel. Sáma i Svatopluka zvedl 
z hladiny osmdesátitunový jeřáb. Na pevnině je pak usadil na dřevěné palety.

Vytažení lodí přihlížely například děti z blízké Mateřské školy U splavu. Společně s dohlížející učitelkou dokonce změnily program. Vodu upřednostnily před lesem. „Chodíme s dětmi kolem řeky pravidelně na procházky, ale že tady zrovna vytahovali lodě z vody, byla náhoda. Ovšem jsme tomu rádi. Pro děti to byl velký zážitek. Budeme si to potom i kreslit," líčila učitelka Drahomíra Ošoncová.

Přesun obou lodí se uskutečnil bez větších problémů. „Kluci už to mají natrénované, pomáhají nám s tím poněkolikáté. Je to pro ně opakovaná věc," přikyvoval Maděřič.

Provozovatel břeclavské lodní dopravy byl příjemně překvapený z toho, že Sámo nebyl tolik zanesený špínou. „Bál jsem se, že loď bude plná mušlí, ale není to tak strašné," pochvaloval si muž.

Druhá z lodí Svatopluk nešla ven z vody kvůli prošlé technické kontrole, ale především kvůli úpravě jedné její části. „Budeme na ní opravovat dokormidlovací zařízení. Uprostřed lodi je trubka, kde je elektromotor, který pomáhá loď lépe ovládat, když se najíždí k molu," vysvětloval lodní kapitán Patrik Tomšej, jenž 
v Břeclavi jezdí s loděmi už tři roky.

Celá akce bude podle Maděřiče stát několik desítek tisíc korun. Suma se odvine od případně zjištěných závad. Sámo jezdí po Dyji už šestnáct let, Svatopluk zhruba o polovinu méně. První z lodí je těžká asi třináct, druhá váží více než patnáct tun. Celkem vlastní Lodní doprava Břeclav šest lodí. Nová sezóna naplno odstartuje v červnu, kdy jsou v plánu každodenní vyhlídkové plavby.